tweets

1 dag geleden

De beloofde 250 € belastingverlaging is na 2 weken gehalveerd tot 125 €. Weg 'compensatie' indexsprong. #bedrog https://t.co/Dlvpgq3sbM

1 dag geleden

.@bartvanmalderen: "@LiesbethHomans bestrijdt armoede met 8€/jaar/persoon in armoede. Dat zijn 2 pitta's per jaar." http://t.co/7bONEyjAKZ

2 dagen geleden

Kom jij ook naar de ‘Dag van de Lokale Betrokkenheid’ op 13 december in de Vooruit? Schrijf je hier in: http://t.co/rcQAqQRFHy #Crescendo

2 dagen geleden

RT @RuthJoos: Voor opblijvers: morgen "de ideale stad" met Peter Swinnen, @joostvdc, @anspersoons, Lowie Vermeersch. Dromen in #studiodestad



Saïd El Khadraoui
voor uw werk

Open markt dient niet om mensen uit te persen

Zolang een Oost-Europese chauffeur het met lagere lonen moet stellen dan een Belgische, zal de zoektocht doorgaan naar de spreekwoordelijke citroenen die uitgeperst kunnen worden. Dat zegt Saïd El Khadraoui in dit opiniestuk in De Tijd.

Een open transportmarkt dient niet om anderen uit te persen

Nadat op 1 april twee Poolse vrachtwagenchauffeurs waren omgekomen bij een brand in een transportbedrijf in Wingene, werd opnieuw duidelijk wat de kwalijke gevolgen zijn van wilde liberaliseringen in Europa.

Die nacht sliepen er 11 Poolse chauffeurs in een loods. Mensen die daar niet hoorden te zijn. Ze sliepen in 'kamertjes', van elkaar afgescheiden door houten wanden. Het is niet overdreven te stellen dat de chauffeurs daar 'gehouden werden in hokken'. Het wordt cynisch als we vaststellen dat de manier waarop de Poolse chauffeurs daar verbleven in verhouding nog 'beter' was dan het lot van veel van hun collega's, die verplicht worden gedurende maanden in hun vrachtwagen te slapen, onderbetaald en zonder te kunnen beschikken over een plek waar ze zich kunnen wassen of een deftige maaltijd kunnen bereiden. De heilige concurrentiestrijd in een ongeregelde markt heeft ons een banken- en eurocrisis opgeleverd, ze levert ons nu mensonwaardige arbeidsomstandigheden op die vergelijkbaar zijn met vormen van slavernij in ontwikkelingslanden. Fundamentele menselijke waardigheid wordt opgeofferd ten voordele van winstmaximalisatie. Hoewel de Oost-Europese chauffeurs de grootste slachtoffers zijn van de onmenselijke behandeling door Belgische transporteurs, treft het systeem ook hun Belgische collega's die langzaam uit het beroep gepest worden. Het zet bovendien onze sociale zekerheid en onze fiscaliteit onder druk, omdat er noch bedrijfsvoorheffing, noch sociale bijdragen en noch belastingen betaald worden in ons land. Het probleem was niet helemaal onbekend, reden waarom Europa de afgelopen jaren een aantal richtlijnen verstrengd heeft, die de transportsector regelen. In totaal zijn er zes richtlijnen die het wegtransport regelen. Een ervan maakt duidelijk hoelang chauffeurs mogen werken en hoe lang ze moeten rusten.

Gesjoemel

Vandaag stellen we niet enkel vast dat die nieuwe regels lang niet voldoende zijn, maar dat ze bovendien nauwelijks gecontroleerd worden. Een van de belangrijke problemen is de zogenaamde cabotagerichtlijn, die transporteurs toelaat om binnen de zeven dagen na een internationale rit ook drie binnenlandse ritten te doen. Als die binnenlandse ritten gedaan worden door Oost-Europese chauffeurs kost dat de transporteur véél minder dan wanneer ze een Belgische chauffeur in dienst zouden nemen. Uiteraard wordt er ook flink gesjoemeld met de richtlijn door de chauffeurs via de achterpoort een landsgrens te laten passeren, zodat ze opnieuw een internationale rit doen, waarna ze in ons land nog maar eens uitgeperst kunnen worden. Ik heb het voorstel ingediend om de cabotageregels beter te controleren door de gemaakte ritten via de gps op de tachograaf te laten vastleggen, zodat controle makkelijker wordt. De oude cabotagerichtlijn maakte sociale dumping erg makkelijk, wat het des te merkwaardig maakt dat de Europese liberalen én de bevoegde eurocommissaris de richtlijn willen uitbreiden teneinde de markt volledig te kunnen openstellen zonder beperkingen. Dat zal volgens de Europese sociaaldemocraten de sociale dumping verergeren, vooral omdat de sociale regels, de lonen en de controles in Europa niet met elkaar in overeenstemming zijn.

Nood aan controle

Regels zijn uiteraard maar nuttig in zoverre ze afdwingbaar zijn. Inspectie en controle zijn daarom van het allergrootste belang. Zonder samenwerking tussen de verschillende lidstaten is een ernstige controle zo goed als onmogelijk. Die samenwerking zal er moeten komen als in 2013 een Europees register van transportondernemingen in werking treedt, een database waarin ook een Belgische inspecteur de gegevens voor heel Europa kan controleren. Belangrijk is dat in het register per bedrijf ook overtredingen worden opgelijst zodat snel kan vastgesteld worden of het om een betrouwbaar bedrijf gaat of niet. Controle is vandaag nog een probleem, wat betekent dat de Europese Commissie beter moet toezien op de toepassing van de regels. Mocht blijken dat dit op een onvoldoende betrouwbare manier gebeurt, dan moeten we een Europese vliegende inspectiedienst in het leven roepen. Opereren vanuit een postbusbedrijf - het systeem waarmee de Belgische transporteurs tot voor kort werkten - is vandaag al verboden, maar uit onderzoek van de socialistische vakbond blijkt dat ook die regelgeving dode letter blijft. Een oud zeer is bovendien de onderlinge concurrentiestrijd die geleverd wordt tussen Europese lidstaten door de toepassing van heel verschillende loon- en arbeidsvoorwaarden. Zolang een Oost-Europese chauffeur zich tevreden moet stellen met lagere lonen dan pakweg een Belgische, zal de zoektocht doorgaan naar de spreekwoordelijke citroenen die uitgeperst kunnen worden. Het is daarom belangrijk om de loon- en arbeidsvoorwaarden in de transportsector naar elkaar toe te laten groeien. In theorie is een open markt in Europa een goede zaak, maar zoals de jongste maanden al meermaals werd aangetoond, is een ongereguleerde en totaal vrije, open markt eerder een gruwel dan een zegen. Europa werd gebouwd op een reeks economische fundamenten, die echter niet gestut werden door sociale pijlers. Het wordt nu de hoogste tijd dat Europa zijn ambities bijstelt en zich focust op de sociale aspecten van de Unie. Zoniet zal het Europese project steeds minder draagvlak hebben bij zijn bevolking.

Saïd El Khadraoui is Europees Parlementslid voor sp.a en lid van de commissie Transport in het Europees Parlement.

© 2012 Mediafin



Nieuws

Energie Schrappen energiescans verhoogt energiearmoede

Vlaanderen schrapt het project van de energiesnoeiers. Daardoor dreigen ruim 150 mensen hun job te verliezen én worden alle inspanningen voor energiebesparingen bij kwetsbare gezinnen teniet gedaan. “Zo gaat men van een win-win naar een verlies-verlies project”, zegt Vlaams Parlementslid Rob Beenders.

lees meer
Samenleving Studenten en senioren onder één dak! #dagvandeouderen

Samenwerken loont, ook op de internationale dag van de ouderen. In een samenleving waarin het individu steeds meer een hoofdrol lijkt op te eisen, tonen we elke dag opnieuw dat het anders kan. Het is immers veel verstandiger en goedkoper om samen oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar we allemaal voor staan, vroeg of laat. De stad Gent brengt senioren en jongeren samen, samen onder één dak: een win-win voor beiden.

lees meer
Cultuur en media Nog meer besparen door RSZ-korting kunstenaars te schrappen?

Vandaag werd bekend dat door de zesde fase van de staatshervorming een pakket "doelgroepenbeleid" overgeheveld wordt van de federale overheid naar Vlaanderen. De Vlaamse regering zal nog focussen op mensen met een arbeidshandicap, op oudere werknemers en op jongeren. De doelgroepkorting voor kunstenaars is er niet meer bij. sp.a is niet te spreken over de afschaffing en zal hierover de bevoegde minister ondervragen in het parlement.

lees meer
Milieu Klimaat: EU-lidstaten moeten ambitieuzer zijn

In de plenaire vergadering van het Europees parlement vorige week riep Kathleen Van Brempt de Europese regeringsleiders op om ambitieuzere en afdwingbare doelstellingen te ondersteunen in de strijd tegen de klimaatverandering. "Europa kan het zich niet permitteren zijn leidinggevende rol in het klimaatdebat te verliezen. 40 procent reductie van broeikasgassen, 40 procent energie-efficiëntie en 30 procent hernieuwbare energie tegen 2030 zijn minimale doelstellingen", aldus Kathleen Van Brempt.

lees meer