tweets

6 uur geleden

RT @DimitriDeHert: Gezinnen, mensen in armoede en jongeren mogen incasseren. Kloof arm en rijk wordt alleen groter #terugnaarvroeger #sept

6 uur geleden

RT @bartvanmalderen: Start #hartbovenhard in Gent, met veel volk. Brede alliantie VOOR warmer, duurzamer, eerlijker, beter Vlaanderen http:…

8 uur geleden

MT @spaneerpelt: @johncrombez : "Veel eufemismen gehoord voor besparingen" #septemberverklaring #vlareg #VlaParl http://t.co/bLht6GgdVN



Saïd El Khadraoui
voor uw werk

Open markt dient niet om mensen uit te persen

Zolang een Oost-Europese chauffeur het met lagere lonen moet stellen dan een Belgische, zal de zoektocht doorgaan naar de spreekwoordelijke citroenen die uitgeperst kunnen worden. Dat zegt Saïd El Khadraoui in dit opiniestuk in De Tijd.

Een open transportmarkt dient niet om anderen uit te persen

Nadat op 1 april twee Poolse vrachtwagenchauffeurs waren omgekomen bij een brand in een transportbedrijf in Wingene, werd opnieuw duidelijk wat de kwalijke gevolgen zijn van wilde liberaliseringen in Europa.

Die nacht sliepen er 11 Poolse chauffeurs in een loods. Mensen die daar niet hoorden te zijn. Ze sliepen in 'kamertjes', van elkaar afgescheiden door houten wanden. Het is niet overdreven te stellen dat de chauffeurs daar 'gehouden werden in hokken'. Het wordt cynisch als we vaststellen dat de manier waarop de Poolse chauffeurs daar verbleven in verhouding nog 'beter' was dan het lot van veel van hun collega's, die verplicht worden gedurende maanden in hun vrachtwagen te slapen, onderbetaald en zonder te kunnen beschikken over een plek waar ze zich kunnen wassen of een deftige maaltijd kunnen bereiden. De heilige concurrentiestrijd in een ongeregelde markt heeft ons een banken- en eurocrisis opgeleverd, ze levert ons nu mensonwaardige arbeidsomstandigheden op die vergelijkbaar zijn met vormen van slavernij in ontwikkelingslanden. Fundamentele menselijke waardigheid wordt opgeofferd ten voordele van winstmaximalisatie. Hoewel de Oost-Europese chauffeurs de grootste slachtoffers zijn van de onmenselijke behandeling door Belgische transporteurs, treft het systeem ook hun Belgische collega's die langzaam uit het beroep gepest worden. Het zet bovendien onze sociale zekerheid en onze fiscaliteit onder druk, omdat er noch bedrijfsvoorheffing, noch sociale bijdragen en noch belastingen betaald worden in ons land. Het probleem was niet helemaal onbekend, reden waarom Europa de afgelopen jaren een aantal richtlijnen verstrengd heeft, die de transportsector regelen. In totaal zijn er zes richtlijnen die het wegtransport regelen. Een ervan maakt duidelijk hoelang chauffeurs mogen werken en hoe lang ze moeten rusten.

Gesjoemel

Vandaag stellen we niet enkel vast dat die nieuwe regels lang niet voldoende zijn, maar dat ze bovendien nauwelijks gecontroleerd worden. Een van de belangrijke problemen is de zogenaamde cabotagerichtlijn, die transporteurs toelaat om binnen de zeven dagen na een internationale rit ook drie binnenlandse ritten te doen. Als die binnenlandse ritten gedaan worden door Oost-Europese chauffeurs kost dat de transporteur véél minder dan wanneer ze een Belgische chauffeur in dienst zouden nemen. Uiteraard wordt er ook flink gesjoemeld met de richtlijn door de chauffeurs via de achterpoort een landsgrens te laten passeren, zodat ze opnieuw een internationale rit doen, waarna ze in ons land nog maar eens uitgeperst kunnen worden. Ik heb het voorstel ingediend om de cabotageregels beter te controleren door de gemaakte ritten via de gps op de tachograaf te laten vastleggen, zodat controle makkelijker wordt. De oude cabotagerichtlijn maakte sociale dumping erg makkelijk, wat het des te merkwaardig maakt dat de Europese liberalen én de bevoegde eurocommissaris de richtlijn willen uitbreiden teneinde de markt volledig te kunnen openstellen zonder beperkingen. Dat zal volgens de Europese sociaaldemocraten de sociale dumping verergeren, vooral omdat de sociale regels, de lonen en de controles in Europa niet met elkaar in overeenstemming zijn.

Nood aan controle

Regels zijn uiteraard maar nuttig in zoverre ze afdwingbaar zijn. Inspectie en controle zijn daarom van het allergrootste belang. Zonder samenwerking tussen de verschillende lidstaten is een ernstige controle zo goed als onmogelijk. Die samenwerking zal er moeten komen als in 2013 een Europees register van transportondernemingen in werking treedt, een database waarin ook een Belgische inspecteur de gegevens voor heel Europa kan controleren. Belangrijk is dat in het register per bedrijf ook overtredingen worden opgelijst zodat snel kan vastgesteld worden of het om een betrouwbaar bedrijf gaat of niet. Controle is vandaag nog een probleem, wat betekent dat de Europese Commissie beter moet toezien op de toepassing van de regels. Mocht blijken dat dit op een onvoldoende betrouwbare manier gebeurt, dan moeten we een Europese vliegende inspectiedienst in het leven roepen. Opereren vanuit een postbusbedrijf - het systeem waarmee de Belgische transporteurs tot voor kort werkten - is vandaag al verboden, maar uit onderzoek van de socialistische vakbond blijkt dat ook die regelgeving dode letter blijft. Een oud zeer is bovendien de onderlinge concurrentiestrijd die geleverd wordt tussen Europese lidstaten door de toepassing van heel verschillende loon- en arbeidsvoorwaarden. Zolang een Oost-Europese chauffeur zich tevreden moet stellen met lagere lonen dan pakweg een Belgische, zal de zoektocht doorgaan naar de spreekwoordelijke citroenen die uitgeperst kunnen worden. Het is daarom belangrijk om de loon- en arbeidsvoorwaarden in de transportsector naar elkaar toe te laten groeien. In theorie is een open markt in Europa een goede zaak, maar zoals de jongste maanden al meermaals werd aangetoond, is een ongereguleerde en totaal vrije, open markt eerder een gruwel dan een zegen. Europa werd gebouwd op een reeks economische fundamenten, die echter niet gestut werden door sociale pijlers. Het wordt nu de hoogste tijd dat Europa zijn ambities bijstelt en zich focust op de sociale aspecten van de Unie. Zoniet zal het Europese project steeds minder draagvlak hebben bij zijn bevolking.

Saïd El Khadraoui is Europees Parlementslid voor sp.a en lid van de commissie Transport in het Europees Parlement.

© 2012 Mediafin



Nieuws

Veiligheid Grenscriminaliteit moet beter aangepakt worden

Naar aanleiding van een aantal incidenten in Harelbeke tijdens het afgelopen weekend vraagt Alain Top, burgemeester van Harelbeke en federaal volksvertegenwoordiger, de federale onderhandelaars om bij hun begrotingsopmaak geld vrij te maken voor de bestrijding van grenscriminaliteit. Met dat geld zouden de politiezones intelligente ANPR-camaera’s kunnen aankopen die nummerplaten scannen en toetsen aan een databank van ‘verdachte voertuigen’.

lees meer
Milieu Klimaat: EU-lidstaten moeten ambitieuzer zijn

"In de plenaire vergadering van het Europees parlement zal ik vanavond de Europese regeringsleiders oproepen om ambitieuzere en afdwingbare doelstellingen te ondersteunen in de strijd tegen de klimaatverandering", zegt Kathleen Van Brempt. "Europa kan het zich niet permitteren zijn leidinggevende rol in het klimaatdebat te verliezen. 40 procent reductie van broeikasgassen, 40 procent energie-efficiëntie en 30 procent hernieuwbare energie tegen 2030 zijn minimale doelstellingen."

lees meer
Wereld sp.a wil actie tegen IS maar geen blinde oorlog

De terreurorganisatie Islamitische Staat (IS) voert een schrikbewind in grote delen van Syrië en Irak. In beide landen maakt IS zich schuldig aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. "De internationale gemeenschap kan niet aan de zijlijn blijven staan in deze humanitaire ramp. IS bedreigt immers ook onze veiligheid", zegt Dirk Van der Maelen. Hij wijst erop dat onder een regering in lopende zaken een mandaat nodig is van het parlement, met duidelijke criteria voor deelname.

lees meer
Armoedebestrijding Steeds meer gezinnen kunnen waterfactuur niet meer betalen

Een recordaantal mensen kan zijn of haar waterfactuur niet meer betalen. “Een zeer onrustwekkende trend, die in de toekomst alleen nog maar zal toenemen nu de nieuwe Vlaamse regering besliste om per 1 januari 2016 de gratis levering van drinkwater aan gezinnen af te voeren”, beseft Michèle Hostekint.

lees meer