HBVL - 14 maart 2015: De Lijn schrapt in Limburg 150 zondagsritten, voornamelijk in de voormiddag en 's avonds. Daarnaast zullen heel wat belbussen op zondag niet meer voor 10 uur en na 19 uur rijden. Dat blijkt uit brieven die de directie van De Lijn woensdag naar de 44 Limburgse gemeenten heeft gestuurd en die sp.a Limburg heeft verzameld. "We zullen meer moeten betalen voor minder aanbod", foetert Vlaams Parlementslid Els Robeyns.

De Vlaamse regering-Bourgeois heeft De Lijn deze legislatuur (2014-2019) een besparing opgelegd van 110 miljoen euro. Om die besparing te realiseren worden in heel Vlaanderen vanaf 1 mei honderden ritten geschrapt.In Limburg verdwijnen 150 zondagsritten en heel wat belbussen in de ochtend- en avonduren. Dat blijkt uit informatie die sp.a Limburg bij haar lokale mandatarissen in de 44 Limburgse gemeenten heeft opgevraagd. Woensdag hebben alle schepencolleges in Limburg een brief van De Lijn ontvangen, waarin die uitlegt wat er in hun gemeente vanaf 1 mei - het Feest van de Arbeid - zal veranderen.De Lijn vraagt de burgemeesters dat die hun inwoners hierover helpen informeren via het infoblad en de website. "Om u te helpen, bezorgen wij uw informatieambtenaar een artikel op maat. Mogen wij u vragen de wijzigingen niet voor 30 maart te communiceren", aldus De Lijn.

Taak van gemeente?

"Na een fikse tarievenverhoging en de afschaffing van het gratis vervoer voor 65-plussers, gaat De Lijn nu ook in het aanbod snoeien. Op zondag worden busdiensten en belbussen geschrapt. Dit is onwaarschijnlijk", zegt Vlaams Parlementslid Els Robeyns (sp.a). "Wij dragen via onze belastingen allemaal bij voor openbaar vervoer, maar blijkbaar heeft niet iedereen recht op basismobiliteit. En al helemaal niet in de landelijke gemeenten zoals onze provincie er heel wat telt."In sommige gemeenten komt het er volgens Robeyns op neer dat de eerste bus op zondag pas tegen de middag zal uitrijden, en de laatste terugrit al enkele uren later zal plaatsvinden. "Ik ken een oude man uit Wellen die elke voormiddag met de belbus zijn vrouw in het ziekenhuis gaat bezoeken. Wel, vanaf 1 mei zal dat niet langer lukken", weet Robeyns, die ook burgemeester van Wellen is. "Belbussen afschaffen zonder enig alternatief te bieden is een ronduit asociale maatregel. Het aanbod in landelijke gemeenten was al erg beperkt, maar het wordt nog erger." Volgens de sp.a'ster hoopt De Lijn dat gemeenten en OCMW's het vervoer in landelijke gebieden voor hun rekening gaan nemen. "Eerst bussen afschaffen en dan vragen aan een ander om openbaar vervoer te organiseren, is toch te gek voor woorden."

Geen visie

Els Robeyns vindt dat de visie van bevoegd N-VA-minister Ben Weyts op basismobiliteit allesbehalve duidelijk is. "De basismobiliteit is vandaag de garantie dat ook 4 miljoen Vlamingen die niet in een centrumstad wonen, in hun buurt de bus kunnen nemen. Dat is geen overbodige luxe, want vergeet niet dat een op de zes Vlaamse gezinnen geen auto heeft", besluit ze. "Weyts schrapt en bespaart, maar geeft geen nieuwe inzichten waar hij in de toekomst naartoe wil. En dat op een moment dat ons land wereldkampioen filerijden is. Begrijpe wie begrijpen kan."

Tekst: artikel verschenen in het Belang van Limburg van 14/03/2015