Op woensdag 16 mei zetten 25 scholen in onze provincie de poorten van hun vergroende schoolomgeving open tijdens de MOS-Openschooltuinendag. Gedeputeerde Rik Röttger is tevreden: “Groen maakt gelukkig. Dat voelen we niet alleen, we weten ook uit onderzoek dat groen en gezondheid positief in verband staan met elkaar. Gezien jongeren heel wat tijd doorbrengen op school, is het vanzelfsprekend om daar te investeren in meer groen: zowel letterlijk – meer bomen, planten, gras – als figuurlijk – een groene mindset bij de leerlingen. En met deze Openschooltuinendag kunnen scholen elkaar inspireren over hoe ze dat kunnen doen.”

Vergroenen is hip. Steeds meer scholen krijgen een groen kleedje. Scholen die zo’n avontuurlijke en groene schoolomgeving ook wel zien zitten, konden gisteren een kijkje nemen bij collega’s die hen al voorgingen. Minstens even waardevol is de expertise over het proces dat de school doormaakte, de tips en tricks en de do’s en dont’s. Om dit te faciliteren, organiseerde MOS gisteren de MOS-Openschooltuinendag.

 

Kleuterjuf Silke Sol van GEKKO (Gemeentelijk Kindgericht Kleuteronderwijs) in Bonheiden is enthousiast over de MOS-Openschooltuinendag. “Het was heel interessant om eens ons licht op te steken bij andere scholen. Zeker voor herhaling vatbaar!”


MOS coacht scholen van een grijze naar groene schoolomgeving

De MOS-begeleiders coachen schoolteams van een grijze naar een groene schoolomgeving. Daarbij is niet alleen het resultaat belangrijk, minstens even waardevol is het proces dat de school doormaakt. Zo wordt er gewerkt aan een visie omtrent de vergroening, het optimaliseren van leerlingenparticipatie, het vergroten van het draagvlak voor het project, …

Dit alles om het voortbestaan van de groene en duurzame schoolomgeving een goede kans te geven.


Ook het educatief gebruik van de buitenruimte wordt niet vergeten. Een groene schoolomgeving kan dan ook perfect ingezet worden tijdens de lessen. MOS zet buiten leren, in, van en met de natuur, centraal. “We stimuleren leerkrachten om naar buiten te trekken voor lessen natuur, zoals ze ook zwemles geven in het zwembad. Daarnaast is het ook een meerwaarde om voor vakken als wiskunde en taal het klaslokaal in te wisselen voor de buitenlucht. Wat je in de klas geleerd hebt, kan je buiten vastzetten met dynamische werkvormen”, aldus Elke Hermans MOS-begeleider.

 

Wil jij ook een groene speelplaats?

 Wie zo’n groene en avontuurlijke speelomgeving ook wel ziet zitten, kan contact opnemen met het MOS-team van provincie Antwerpen. De MOS-begeleider bekijkt dan graag wat er haalbaar is voor de school en welke ondersteuning daar bij past. Een van de mogelijkheden is trajectbegeleiding waarbij de MOS-begeleider een aantal keer op je school komt om de werkgroep te coachen. Meer info via www.provincieantwerpen.be > MOS of mos@provincieantwerpen.be