Internationaal uitpakken met de unieke troeven van Leuven én de samenwerking tussen Leuvense spelers stimuleren. Dat is de dubbele ambitie van de nieuwe vzw Leuven MindGate die focust op Health, High-Tech en Creativity. Want meer investeringen en talent naar Leuven halen, is belangrijk voor de welvaart van Leuven.

De meest innovatieve universiteit van Europa, een chip-technologiecentrum dat aan de wereldtop staat, één van de beste ziekenhuizen van Europa en de grootste brouwer ter wereld. Leuven is een Europese topregio voor ondernemers, onderzoekers, creatievelingen en kenniswerkers. Dat is internationaal te weinig gekend. Het samenwerkingsplatform Leuven MindGate wil onze stad als dé kennisregio voor gezondheid, technologie en creativiteit op de wereldkaart zetten en een kruisbestuiving tussen de drie sectoren bevorderen.

Eerste realisaties

Het voorbije jaar gebeurde er al heel wat in de schoot van het samenwerkingsplatform. Interessante partners uit Japan, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en de Verenigde Staten kwamen op bezoek. Op haar beurt ondernam Leuven MindGate missies naar London, Cambridge, Stockholm, Kopenhagen en India. Uit deze laatste vloeide ondertussen al interessante samenwerkingsverbanden voort. Een andere concrete ambitie is de oprichting van een internationaal centrum voor de ontvangst en het onthaal van internationale studenten en kenniswerkers. Verschillende internationaal georiënteerde bedrijven sloegen hiervoor de handen al in elkaar. Heel recent werd ook Vaartopia gelanceerd. Dit project heeft als doel extra betaalbare ruimte voor starters, culturele spelers en creatieve ondernemers te creëren in de Vaartkom zodat deze plaats kan uitgroeien tot een creatieve plek met internationale uitstraling.

Oprichting Leuven MindGate vzw

Om de samenwerking te versterken en een nieuwe doorstart te maken richtten vorige week 29 organisaties de vzw Leuven MindGate op. De diversiteit aan partners is groot. Naast stad Leuven zijn er technologiebedrijven, kennisinstellingen, kapitaalkrachtige partners, netwerkorganisaties, creatieve bedrijven en organisaties met een sociaal karakter. Het gaat om AGSL, architectenvennootschap ar-te, Bank Degroof Petercam, BNP Paribas Fortis, Capricorn Venture Partners, Commscope, De Chinezen, De Hoorn, Deloitte, Engage4, Faculty Club, imec, ING, KBC, KU Leuven, Leuven.Inc, LSEC-Leaders in Security, M - Museum Leuven, Materialise, Omnia Travel, Regionaal ziekenhuis Heilig Hart Leuven, RVO Society, ThromboGenics, UC Leuven Limburg, UZ Leuven, Vaart 73, Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en Zion Security. Het is uiteraard de ambitie om in de toekomst nog meerdere partners te laten aansluiten bij deze nieuwe vereniging.

De nieuwe vzw integreert ook de activiteiten van Leuven.Inc, waarvan de doelstellingen perfect passen in Leuven MindGate. Leuven.Inc heeft meer dan zestien jaar ervaring met het organiseren van open sessies zoals visionaire seminaries, themasessies, workshops … en dit vooral toegespitst op technologiegerichte (groei)bedrijven. Bovendien heeft Leuven.Inc ook een ruime ervaring met begeleidingsprogramma’s voor de doelgroep (jonge) ondernemers met een technologische achtergrond.

“Vele stichtende leden van Leuven MindGate stonden ook aan de wieg van het succesvolle Leuven.Inc. Ik ben blij dat Leuven.Inc de beslissing heeft genomen om deze activiteiten niet naast, maar als deel van Leuven MindGate te doen plaatsvinden”, zegt Gilbert Declerck, voorzitter van de raad van bestuur van Leuven MindGate.

“In Leuven werkt niet enkel de stad aan de uitbouw van de economie en de welvaart. Met Leuven MindGate doen we dat in een volwaardig partnerschap van overheid, kennisinstellingen en bedrijven. Dat is uniek in Vlaanderen en ver daarbuiten. Door samen onze sterktes naar buiten te brengen zal onze stem luider klinken op internationaal niveau, door lokaal de handen in mekaar te slaan scheppen we meer kansen voor de ganse regio”, aldus schepen Ridouani.

Johan Merlevede zal als directeur Leuven MindGate in goede banen leiden. Deze Leuvenaar werkte voordien in diverse marketing en communicatiefuncties bij onder meer Proximus, was algemeen directeur bij Uitgeverij Van In en heeft ook internationale ervaring. “We zullen onze Vlaamse bescheidenheid een beetje moeten laten varen en de reële troeven van onze regio beter aanprijzen”, besluit Merlevede.