De dramatische treinramp in Buizingen maandag zes jaar geleden is nog steeds niet uitgeklaard. Voormalig voorzitter van de Bijzondere Commissie Spoorwegveiligheid David Geerts betreurt de trage werking van justitie. Net deze week vond er een gelijkaardig ongeval plaats op het Duitse spoorwegnet in BadAibling waar de balans 10 doden en 88 gewonden, waarvan 9 ernstig verwond

In de ochtendspits van 15 februari 2010 botsten twee reizigerstreinen ter hoogte van Buizingen met dramatische gevolgen: 19 doden en 162 gewonden. Vandaag is er nog steeds geen uitsluitsel over de werkelijke oorzaak van de ramp en is het juridisch onderzoek in een kluwen verzeild van aanslepende procedures.

“Dat het proces nog niet is afgehandeld is een pijnlijke zaak. Voor de nabestaanden is dit immers een belangrijke fase in hun rouwproces. Daarnaast is het ook belangrijk voor de treinbestuurders om te weten wat er precies is fout gelopen”, zegt David Geerts.

Naar aanleiding van de ramp onderzocht de Bijzondere Commissie Buizingen de spoorveiligheid in ons land tussen 1982 en 2010. De Bijzondere Commissie Buizingen legde 109 aanbevelingen neer om het spoorwegvervoer veiliger te maken in België. Centraal stonden zowel infrastructurele veranderingen als het sleutelen aan een echte veiligheidscultuur. Er werd beslist het automatische remsysteem wanneer de trein een rood licht negeert TBL1+, versneld in te voeren, evenals het Europese ETCS systeem dat snelheid van de trein controleert te vervolledigen tegen 2023 en er werd bijvoorbeeld ook gewerkt aan een beter coaching systeem voor treinbestuurders en een evaluatie van de veiligheidsfuncties.

“Door toedoen van het werk in deze commissie zijn er heel wat veiligheidsverbeteringen doorgevoerd op het Belgisch spoorwegnet en behoren we tot het performantste net van Europa. Maar we moeten waakzaam blijven, en onze controletaak ter harte nemen. Het aantal keren dat een trein een rood sein negeerde, is in 2015 opnieuw fors gestegen”, zegt David Geerts. “Daarover wordt de minister volgende week nog geïnterpelleerd”.

“De Commissie had de taak de veiligheid van het spoorwegnet te analyseren en te verbeteren. Op justitie, dat belast is met de zoektocht naar de aansprakelijkheid voor het ongeval, blijft het wachten. Na herhaaldelijk aandringen bei voormalig minister Turtelboom en huidig minister Geens, lijkt er vooralsnog weinig schot in de zaak te komen”, zegt David Geerts.