De al in april 2016 aangekondigde ‘Vlaamse primeur’ met 20 elektrische fietsen kwam traag op gang. Héél traag. Pas in september was de helft van de beloofde 20 fietsen operationeel. BOOM één stelde enkele vragen bij heel dit waanzinnig dure systeem. Werkt het wel? En is er ook enige return voor de circa 75.000 euro belastinggeld dat wordt uitgegeven (per jaar!). Of is het enkel het zoveelste waanzinnige plannetje van Schepen Bosteels (Open VLD), met medeplichtigheid van de rest van het schepencollege?

Gedurende 2016 werden de fietsen in totaal 24 keer (!) verhuurd en ontving de Boomse gemeentekas hiervoor het astronomische bedrag van 128 euro

Toerisme Rupelstreek weigerde mee te stappen in het hele systeem, omdat ze zich niet wilden verbinden met iets wat overduidelijk niet werkt. Ook technisch zijn  er aan de lopende band problemen : de fietsenstallingen gaan niet open, er zitten lege batterijen in de fietsen wegens vergeten aan te sluiten, het badgesysteem werkt niet naar behoren, en blijkbaar gaat het hier dan ook nog eens over tweedehandsfietsen met enkele 1000-den km op de teller …

Dit jaar werd een grote promotiecampagne gestart : in de maand maart mochten 500 Bomenaars gratis (Als ’t van de sossen komt, bestaat dat niet : gratis. Als het van de Open VLD komt blijkbaar wel) een beurtje op de elektrische fiets. Nog niet de helft van de gratis beurten werden opgehaald …

Een degelijke elektrische fiets kost ca. 2000 euro. Bosteels had beter een fiets gegeven aan elk van de 24 huurders van 2016, dat had minder gekost …

Een systeem dat onze inwoners gratis nog niet eens willen, schaf je beter af, zeker gezien de enorme jaarlijkse kost ervan.