In een undercoverreportage toont het programma Koppen (VRT) wat je riskeert als je je abonnement voor de trein een keertje vergeet. Slechts in drie van de zes situaties wordt het reglement voor het vergeten van een abonnement correct toegepast door de treinbegeleider. Voor sp.a kamerlid David Geerts verklaart dit slechts één ding: de regelgeving is te complex, niet klantvriendelijk en dus absoluut voor herziening vatbaar.

Op 1 februari hervormde de NMBS zijn beleid rond het vergeten van een abonnement. Voordien mocht een abonnee twee keer per jaar zijn abonnement vergeten, bij een derde keer volgde er een boete. Volgens de nieuwe regeling moet de treinreiziger meteen een boete betalen die hij kan terugvorderen aan het loket. Indien hij niet kan overgaan tot onmiddellijke betaling op de trein, volgt er een vaste administratieve kost van 8€ aan het loket. Of hoe zat het nu weer?

David Geerts: “De NMBS werkt vandaag met een nodeloos ingewikkelde regeling voor treinreizigers en treinbegeleiders. Een eenvoudig voorval zoals het vergeten van een abonnement, heeft recht op een eenvoudige oplossing. Ik stel dan ook voor dat de NMBS de oude regeling opnieuw invoert waarbij je tot tweemaal per jaar je abonnement mag vergeten. Een veel eenvoudiger en klantvriendelijker systeem dat net zo goed misbruik tegen gaat.”