Voor het fietspunt Roeselare heeft NMBS beslist om de financiering te halveren. Fietspunt moet blijven, en mag niet gekortwiekt worden, vindt ook sp.a Roeselare. “Een fietspunt stimuleert het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, en is belangrijk voor de sociale tewerkstelling. Deze dienstverlening afbouwen is een heel fout signaal.”

Fietspunten zijn verantwoordelijk voor netheid van de stallingen, houden toezicht en halen fietswrakken en weesfietsen uit de rekken. Ze voeren kleine fietsherstellingen uit voor pendelaars en verhuren fietsen. Ook bieden ze werk aan doelgroepmedewerkers uit de sociale economie onder intensieve begeleiding. 2 op 3 fietspunten in treinstations verdwijnen door besparingen van de NMBS, en de financiering van onder andere fietspunt Roeselare wordt gehalveerd.

"Er moet net meer geïnvesteerd worden in de fiets!"

 

“Onbegrijpelijk”, vindt Michèle Hostekint. “De files worden langer, het verkeer in de stad neemt toe en ook de milieuproblemen zijn gekend. We willen als stad volop inzetten op een duurzaam klimaatbeleid en in dat kader ook fietsen in de stad promoten. Het afbouwen van de fietspunten is een fout signaal. We willen net dat er méér geïnvesteerd wordt in de fiets.”

De financiering van de fietspunten gebeurt via de zogenaamde klaverbladfinanciering, onder meer via tewerkstellingspremies, tussenkomsten van de lokale overheden en via de NMBS voor geleverde prestaties. “Vanaf september 2016 stoppen de spoorwegen met de financiering van 26 van de bestaande fietspunten in de treinstations”, legt Henk Kindt uit. “Voor het fietspunt Roeselare heeft NMBS beslist om de financiering te halveren. Wordt de financiering gehalveerd, dan moeten de fietspunten ook maar de helft van de tijd open zijn, redeneert NMBS botweg. Maar wat bied je dan nog van klantenservice?”

“Fietspunten zijn win-winprojecten voor lokale overheden, voor het milieu en voor mensen uit de sociale economie die daar tewerkgesteld worden”, besluiten de schepenen. “Fietspunten zorgen ervoor dat mensen sneller de fiets naar het station zullen nemen. Logisch, er is toezicht en mogelijkheid om kleine fietsherstellingen te laten uitvoeren. Fietspunten bieden ook mogelijkheden om mooie projecten uit de grond te stampen, zoals in Roeselare bijvoorbeeld Mini-Velo, het fietsdeelsysteem voor kinderen. De fietspunten zorgen bovendien in heel Vlaanderen voor tientallen jobs voor mensen in kansengroepen, die door deze beslissing eens te meer de dupe dreigen te worden. We moeten dan ook op alle niveaus vechten voor het behoud van de fietspunten in Vlaanderen.”

Op 10 maart wordt overal in Vlaanderen massaal actie gevoerd tegen de besparingsbeslissing. Ook West-Vlaanderen voert actie in het station van Roeselare om 9u.