In een recent rapport van UNICEF liet men kinderen en jongeren die op de vlucht zijn aan het woord. Ook onderwijs kwam daar uitgebreid aan bod. Voor niet alle kinderen en jongeren is les volgen in een onthaalklas even evident. Ze geven onder andere aan dat schoollopen en het leven in een opvangcentrum geen gemakkelijke combinatie is en dat het nog steeds erg moeilijk is om persoonlijke banden met Belgische kinderen en jongeren aan te gaan. Jongeren die bijna 18 zijn, zijn onzeker over hun toekomst. Het is voor hen vaak onduidelijk wat ze kunnen of moeten doen als ze verder willen studeren of waar ze terecht kunnen als ze dat niet zouden willen. Een aantal kinderen en jongeren hebben in hun thuisland geen of heel weinig onderwijs genoten. Het is daarom niet onlogisch dat sommigen van hen afhaken als ze de hele dag op de schoolbanken moeten doorbrengen. 

De minister gaf toe dat de opvang niet altijd van een leien dakje loopt en dat er knelpunten en noden zijn. OKAN-leerkrachten gaven ook zelf aan dat ze echt wel nood hebben aan extra opleidingen en vormingen om die kinderen en jongeren nog beter te kunnen ondersteunen en begeleiden. "Er zijn vandaag nog altijd heel erg kwetsbare jongeren die erg moeilijk hun weg vinden in ons onderwijssysteem. De vraag is hoe we dat voor die jongeren geleidelijker kunnen laten verlopen", zegt Tine Soens. "Een onthaalplatform, waar alle informatie makkelijk terug te vinden is, zou kunnen helpen. Vandaag zijn er goede projecten lopende, zoals bijvoorbeeld bij de VUB die vorige maand de verbintenis #WithRefugees heeft ondertekend met UNHCR. Ze gaan een nog specifieker traject voor vluchtelingen uitrollen, met extra taalondersteuning, studiebegeleiding of psychologische begeleiding. De universiteiten en hogescholen kunnen hier echt wel leren van elkaar."  De minister kondigde aan dat er tegen de zomer een actieplan komt om het onthaalonderwijs te versterken, waarbij de aangegeven voorstellen meegenomen kunnen worden.

Bekijk het volledige verslag hier.