Dag minister De Croo, beste Alexander, Jouw oplossing om van de NMBS een performant bedrijf te maken dat ten dienste staat van de reiziger (DS 1 juni), was even voorspelbaar als liberaal. Laat de privésector de boel overnemen en in een mum van tijd wordt de reiziger op zijn wenken ...

Dag minister De Croo,

beste Alexander,

Jouw oplossing om van de NMBS een performant bedrijf te maken dat ten dienste staat van de reiziger (DS 1 juni), was even voorspelbaar als liberaal. Laat de privésector de boel overnemen en in een mum van tijd wordt de reiziger op zijn wenken bediend. Stipte treinen, uitstekende dienstverlening en weg sociale onrust. Wat je - wellicht bewust - niet vermeldde, is dat een privé-investeerder met net dezelfde vragen en bezorgdheden zit als de pendelaars vandaag op het perron. Vragen en bezorgdheden die worden samengevat in een toekomstvisie voor het spoor.

Precies daar knelt het schoentje. Na bijna twee jaar biedt deze regering nog altijd geen antwoorden. Hoe denkt ze de besparing van 2 miljard in de praktijk uit te voeren, liefst op een manier dat personeel en reizigers zich daarin kunnen vinden? Hoeveel wil de regering knippen in de dagelijkse werking? Welke investeringen wil ze precies schrappen? Welke gevolgen zal dit hebben op de veiligheid, de stiptheid en het comfort? Welke dienstverlening krijgen de reizigers, tegen welke prijs? Welke gevolgen heeft dit voor de treinbegeleider, de loketbediende of de treinbestuurder? Samengevat, Alexander, hoe ziet u de toekomst van de NMBS? Kunt u daar ook op antwoorden?

En vergis u niet: de privé-partner uit uw scenario zal die vragen ook stellen. Een investeerder die zijn geld blind weggeeft, zonder garantie en zonder plan, moet ik nog tegenkomen. U weet als geen ander hoe de vrije markt werkt, toch? Biedt u eerst een antwoord op die vragen, voor u een beroep doet op privé-kapitaal? Daarna buigen we ons samen over die laatste cruciale vraag: of een privé-investeerder dé oplossing is om de dienstverlening te optimaliseren zonder dat de reiziger daar de dupe van wordt. Want ik vermoed dat die waar voor zijn geld zal willen. Zeker als het treinticket duurder wordt. Maar ook ik kan me vergissen.

David Geerts /verschenen in De Standaard van 02/06/2016