Al voor de negende keer organiseerde stad Leuven een Leuvense zomerschool om de Nederlandse taal van de anderstalige kinderen tijdens de zomervakantie op te frissen. Dit jaar ontving de zomerschool tijdens de laatste drie weken van augustus 95 anderstalige kinderen tussen 5 en 7 jaar in het SLAC. Tijdens allerlei spelletjes, knutselactiviteiten, (voorlees)verhalen en verkleedsessies oefenden de kinderen opnieuw de Nederlandse taal.

De zomerschool is een aanbod van de stad waarbij samen met de zorgcoördinatoren van de scholen bekeken wordt welke kinderen het meeste baat hebben bij dit taalbad.

“Taal is kracht,”  zegt schepen van onderwijs Mohamed Ridouani. “Wie het Nederlands goed onder de knie heeft, staat sterk in zijn schoenen om te communiceren, later vlot een job te vinden, samen met anderen een hobby te beoefenen en om vrienden te maken. Tijdens de zomerschool kunnen jonge kinderen met een andere moedertaal spelenderwijs hun Nederlands oefenen, zodat ze op 1 september klaar zijn om aan het nieuwe schooljaar te beginnen.”

Creatief met vorm, kleur en emotie
Dit jaar was de zomerschool zo’n 25 verschillende thuistalen rijk: Arabisch, Bengaals, Chinees, Roemeens, Nepalees... Een groep van 15 vrijwillige monitoren, die de kinderen begeleidde, kreeg daarvoor van de stad een opleiding in het taalstimulerend spelen. Deze zomer speelden en knutselden de kinderen rond het thema vorm, kleur en emotie. Tijdens de zomerschool maakten de kinderen geregeld een uitstap omdat ervaringen tijdens actieve ontdekkingstochten hen stimuleren om verhalen te vertellen. Het bezoek aan de Kruidtuin, de Bruul en  M – Museum Leuven waren dit jaar voltreffers. In de stad gingen de kinderen op zoek naar allerlei vormen en kleuren, en in het museum gingen ze er creatief mee aan de slag.

De zomerschool betrekt ook de ouders van de kinderen. Zo is er voor hen de gelegenheid om te snuisteren in alle materialen die gebruikt worden tijdens de activiteiten. Daarnaast konden ze een sessie rond meertalig opvoeden volgen.

Afsluitend toonmoment
Onder begeleiding van een muziekpedagoge werkten de kinderen toe naar een afsluitend toonmoment in de Minnepoort. Speciaal is dat de kinderen, velen voor het eerst, op het podium van een theaterzaal staan. Ouders, leerkrachten en monitoren werden uitgenodigd op deze show en een afsluitende babbel.