VLM maakt bekend dat het zowat al haar lijnvluchten stopzet ten voordele van chartervluchten. De luchthaven van Deurne wordt zo meer en meer een toeristenluchthaven in plaats van een zakenluchthaven. Dat was nooit de bedoeling.

Tom Meeuws: “De luchthaven van Deurne is al jaren verlieslatend en wordt ondanks het dreigende oordeel van onrechtmatige staatssteun door de Europese Commissie met miljoenen euro’s belastinggeld opengehouden. Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een op amper veertig kilometer gelegen nationale luchthaven.”

Sp.a wil daarom de luchthaven sluiten en stelt voor om nu al werk te maken van een reconversieplan.

1. We willen de luchthaven van Deurne tegen 2030 sluiten en de 180 hectare vrijkomende ruimte als park aanleggen, met aan de rand plaats voor scholen, (private en sociale) woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd.

2. In samenwerking met de sociale partners, VDAB en alle betrokken actoren willen we een onderhandeld transitieplan opstellen voor de 60 personeelsleden (voltijds equivalenten) die er vandaag aan de slag zijn (luchthavencomman­dant, brandweermannen, beveiligingspersoneel…).

3. We willen in overleg gaan met zowel de NMBS als Brussels Airport Company om het gebruik van de nationale lucht­haven voor zowel zaken- als toerismevluchten vanuit Antwerpen te faciliteren. Dat kan door snelle incheckbalies te voorzien in het Antwerpse Centraal Station, het opvoeren van het aantal verbindingen met de luchthaven en een aantrekkelijker tarief door het afschaffen van de diabolotaks. Zo gaat de dienstverlening voor de vliegende Antwer­penaar erop vooruit.