Bij een ernstig auto-ongeval zal je auto in de nabije toekomst zelf naar de hulpcentrale bellen en de plek van het ongeval doorseinen via het Europese noodnummer 112. Het Europees Parlement besliste dat dit systeem binnenkort door alle autoconstructeurs moet worden opgenomen in nieuwe modellen vanaf 2018.

“Private firma’s bieden al soortgelijke systemen aan”, zegt Van Brempt, “maar slechts 0,7 procent van alle voertuigen zijn ermee uitgerust, ze werken niet in heel Europa en er doen zich taalproblemen voor als je een grens binnen de Unie oversteekt. Daarom willen we een gestandaardiseerd systeem dat overal werkt. Door de automatische signalisatie zullen hulpdiensten sneller ter plaatse zijn, waardoor de ernst van tienduizenden ongevallen aanzienlijk verkleind wordt,” zegt Van Brempt.

eCall riep heel wat vragen op over de privacy van bestuurders. “Maar de pas gestemde regel bepaalt dat het voertuig niet constant gevolgd wordt. De noodzakelijke informatie wordt enkel doorgestuurd op het ogenblik van het ongeval. Dan wordt een standaard-set gegevens verzonden, aangepast aan de lidstaat waar het ongeval plaatsvindt. eCall maakt daarop een audioverbinding met de wagen om te verhinderen dat hulpdiensten uitrukken voor onbeduidende accidenten.”

Concreet betekent dit voor de lidstaten dat hun hulpdiensten tegen 2017 in staat moeten zijn deze noodroepen te ontvangen. Zo zal het systeem volledig operationeel zijn in 2018 voor passagiersvoertuigen en lichte commerciële voertuigen. Na een evaluatie wordt dan tegen 2021 beslist of het systeem zal uitbreiden naar andere voertuigen.