De eerste editie van de autovrije zondag in Mechelen was een groot succes. Een aantrekkelijk programma en het goede weer maakte dat er duidelijk een draagvlak was bij de bevolking voor een autovrije zondag.

“De mensen kwamen massaal met de fiets of te voet naar de binnenstad om te genieten van een stad zonder de drukte, het lawaai en de uitlaatgassen van de auto’s. Een opkomst van ruim 7.000 bezoekers overtrof onze verwachtingen voor deze eerste editie”, zegt schepen voor Mobiliteit Karel Geys.

“Een eerste beperkte evaluatie is dus zeker positief. De belangrijkste doelstellingen van het inrichten van een autovrije binnenstad - de mensen laten genieten van een stad zonder auto’s en de mensen even te laten denken over duurzame alternatieven voor de auto – zijn gehaald. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we dit initiatief moeten verder zetten, zodat de Mechelse autovrije zondag kan uitgroeien tot een nieuw topevenement voor de stad.”

“Volgend jaar doen we dus zeker opnieuw mee en we gaan nu reeds nadenken of we dit evenement nog kunnen uitbreiden. Ook willen we nog meer activiteiten zelf organiseren, maar vooral verenigingen, straten- buurtcomités aanmoedigen om initiatieven te nemen. En waarom maken we bijvoorbeeld geen (delen) van de Ring ook autovrij? Het zou een unieke ervaring zijn om de Ring voor één dag als fietsparcours te kunnen gebruiken”, aldus Karel Geys.

Maar het stadsbestuur beperkt zich niet tot één dag autovrij en vervolgens terug ‘business as usual’.

“De autovrije dag is een mooi evenement, maar belangrijker is dat we permanent werken aan een duurzaam mobiele stad. Uiteraard hebben we het grote stationsproject, maar we willen ook absoluut het stadscentrum aangenamer en dus autoluwer maken. Meer straten gedeeltelijk en tijdelijk verkeersarm of verkeersvrij. Hoe we dit aanpakken wordt op dit ogenblik onderzocht, maar het is overduidelijk dat een moderne stad, een autoluwe stad is. De voorbeelden in binnen- en buitenland zijn ondertussen ontelbaar.”

“En natuurlijk trekken we ook het STOP-principe radicaal door. We blijven dus investeren in fiets- en voetpaden, in trage wegen, fietsenstallingen, veilige infrastructuur, enz… En in samenwerking met De Lijn willen we ook op het vlak van openbaar vervoer een voortrekkersrol vervullen. Mechelen is meer dan ooit kandidaat voor de lightrail én voor een stadstram door het centrum. Tot slot hopen we binnenkort ook voor de fietsers en kandidaat-fietsers extra goed nieuws te brengen”, vervolgt Karel Geys.

Evaluatie

De evaluatie is nog lopende maar voor een eerste organisatie is deze zeker positief. We zullen zeker lessen trekken uit deze eerste editie. Naar volgend jaar toe willen we zeker nog werken aan de communicatie, zowel voor de bezoekers als voor de inwoners.

Mechelaars massaal op de fiets

De files aan de parking Grote Markt werden voor 1 keer gevormd door fietsers die aanschoven om hun fiets te laten graveren, een plaatsje in de ondergrondse fietsenstalling te bekomen of hun fiets gratis te laten wassen. Dat iedereen massaal op een duurzame manier naar de binnenstad kwam, was ook te merken aan de massa fietsen die ook bovengronds her en der geparkeerd stonden. De bezoekers kwamen niet alleen te voet of met de fiets. Het was ook een komen en gaan van de 4 fietstaxi’s die pendelden tussen het station en de binnenstad. In totaal waren er een 400-tal mensen die een gratis biljet op de bus vroegen (de mensen met een abonnement dienden geen ticket te vragen). We waren ook aangenaam verrast dat de eerste verdieping op Zandpoortvest en Douaneplein zondagnamiddag nagenoeg leeg waren wat ook duidelijk maakte dat de mensen duurzaam naar de stad zijn gekomen.

Goed gevuld programma
Wat betreft de activiteiten waren er duidelijk een aantal uischieters. Volgende zaken blijven zeker hangen: het afsluitende optreden van BUURMAN, de wel zeer spectaculaire BMX-demonstraties, de informatieve en druk bezochte stand van politie en de zeer entertainende demo’s van Technopolis en het reflectiespel van VSV in de ondergrondse parking Lamot.

Ook de kunsten van Circolito, de kleurijke straatmuzikanten van EnkK en het sfeervolle jazzoptreden van Way too silent op de Veemarkt werden duidelijk geapprecieerd.

De absolute topper was echter de Zeepkistenrace op de Grote Markt voor 6 tot 12 jarigen. In totaal namen 26 zeepkisten deel aan de race. Elke deelnemer moest drie verschillende proeven afleggen rond snelheid, behendigheid en originaliteit.

10 juryleden van de Mechelse kinderraad, met kinderburgemeester Soumaya Kouider op kop, deelde scores uit en kozen de winnaars per discipline. De zeepkist, opgevat als een pauw en gemaakt door Lisa, Ries en Saartje, kreeg de eerste prijs voor de meest originele zeepkist.

Controles

Naast het bemannen van de infostand was er ook een belangrijke taak voor de politie weggelegd om het verbod op autoverkeer te controleren. Tijdens de autovrije periode stonden 8 man van het bikersteam en de hondenbrigade in voor de controle. In totaal werden 38 PV’s opgemaakt, overwegend voor het negeren van de verbodsborden maar ook enkele voor onaangepaste snelheid van wagens die wel een doorgangbewijs hadden.

In totaal werden vooraf 43 doorgangbewijzen afgeleverd onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat er stapvoets gereden zou worden.