Het voorstel haalden Vandenbroucke en Kherbache uit Rotterdam. Daar zijn ze al toe aan een tweede editie van het project 'Wild! Van de Spits'. “Chauffeurs die in die regio regelmatig in de spits staan, krijgen gedurende een bepaalde periode een financiële beloning voor elke keer dat ze de meest filegevoelige uren vermijden”, legt Vandenbroucke uit. “Camera's die de nummerplaten registreren, houden daar toezicht op. Uit het Nederlandse experiment blijkt dat negen op de tien chauffeurs ook daarna, zonder beloning, wegblijft uit de spits.”

Volgens Vandenbroucke moet het ook mogelijk zijn om met deze creatieve en nieuwe manier om gedragsveranderingen teweeg te brengen ook de files in Vlaanderen korter te maken. “Ook in Vlaanderen kunnen we op korte termijn en met een beperkt budget mensen aanzetten om op de meest filegevoelige locaties hun mobiliteitsgedrag duurzaam te veranderen. Waar wachten we op om er ook hier mee aan de slag te gaan?”

Yasmine Kherbache stelt voor om een proefproject op korte termijn in Antwerpen uit te rollen. “De drukste plek van België is de Antwerpse ring, waar het fileleed alsmaar toeneemt. En het zal er de komende jaren niet op verbeteren door de geplande Oosterweelwerken die voor extra files gaan zorgen. Het fileleed zorg niet alleen voor gigantisch veel tijdverlies, maar heeft ook een grote economische en milieukost tot gevolg. Als we er ’s ochtends en ’s avonds in slagen 5.000 auto’s van de Antwerpse ring te halen, dan zijn dat 7% tot 10% minder voertuigen op de drukste trajecten. Onderzoek heeft uitgewezen dat met 10% minder voertuigen de files tot 40% korter kunnen worden. Met dit proefproject naar Rotterdams model kan je zo op korte termijn voor een forse daling van de files zorgen.”