Na meer dan tien jaar onafgebroken groei, zijn de reizigersaantallen van De Lijn sinds 2011 aan het dalen. Als deze trend zich doorzet, zal het aantal reizigers eind dit jaar met 3,5% gedaald zijn ten opzichte van 2010. Dat zijn 20 miljoen reizigers minder. De reden is niet ver te zoeken : besparingen. In 2010 en 2012 heeft De Lijn al bijna 100 miljoen euro bespaard. De prijzen voor bus en tram zijn niet verhoogd maar er werd wel gesneden in het aanbod. Vervolgens zijn reizigers beginnen afhaken.

“Deze trend is heel zorgwekkend”, aldus Joris Vandenbroucke, “en ik vrees dat nog veel meer mensen gaan afhaken als de Vlaamse regering de tarieven fors verhoogt en nog verder snoeit in het aanbod. Want wie wilt er nu meer betalen voor minder openbaar vervoer?”.




Als het de Vlaamse regering menens is om van het openbaar vervoer een alternatief voor de wagen te maken zoals ze in haar regeerakkoord schrijft, zal ze het roer moeten omgooien. “Als je mensen wilt overtuigen om de auto te laten staan, moet je investeren in kwaliteit. In sneller, comfortabeler en stipter openbaar vervoer met goede aansluitingsmogelijkheden. Maar deze regering doet net het omgekeerde, ze verhoogt de prijzen van bus- en tramtickets en bouwt het aanbod af. Zo jaag je de mensen de auto in en worden de files er alleen maar langer op”, besluit Joris Vandenbroucke.