De Lijn heeft voor het vierde jaar op rij klanten verloren. Vorig jaar kenden ze zelfs de grootste daling ooit, met 7,3 miljoen minder reizigers. Sinds 2010 staat de teller op ruim 19 miljoen klanten die hebben afgehaakt of een verlies van 3,5 procent. We zitten terug op het niveau van 5 jaar geleden terwijl de files in die tijd enorm zijn toegenomen. "Met vier opeenvolgende jaren van klantenverlies kan je spreken van een trend”, zegt Joris Vandenbroucke. “Een trend die de verkeerde richting uitgaat en zich steeds sterker doorzet. De reden is niet ver te zoeken”, legt Joris Vandenbroucke uit. “De Lijn heeft al twee besparingsgolven achter de rug van samen ruim 100 miljoen euro of ongeveer 10 procent van haar budget. Een deel daarvan is afgewenteld op het aanbod waarin gesnoeid werd. Nog meer besparen zal leiden tot nog minder reizigers.”

Volgens Vandenbroucke is het heel waarschijnlijk dat de Lijn dit jaar nog meer klanten zal verliezen. “Door de bijkomende besparingen (46,3 miljoen in 2015 alleen al) wordt immers opnieuw gesnoeid in het aanbod. Tegelijkertijd zijn de abonnementen en bustickets duurder geworden. Mensen meer laten betalen voor minder openbaar vervoer lijkt me geen goed recept om hen te verleiden om de auto te laten staan. Integendeel, de Vlaamse regering jaagt de mensen terug in de auto terwijl de 1 op 6 Vlaamse gezinnen die geen wagen hebben in de kou blijven staan. Als filekampioen van Europa hebben we in Vlaanderen nood aan meer en beter in plaats van minder en duurder openbaar vervoer."