Betaal mensen met euro's, niet met auto's

Omdat in de file stilstaan en fijn stof ademen voor ons geen optie is, kunnen we niet blijven doorgaan met de praktijk om mensen te betalen met auto's. De consensus rond alternatieven voor de salariswagen groeit. (opiniestuk verschenen in De Morgen)

'Omdat in de file stilstaan en fijn stof ademen voor ons geen optie is, kunnen we niet blijven doorgaan met de praktijk om mensen te betalen met auto's'

De afgunstige sossen pakken uw auto én uw loon af. Zo reageerde Open Vld voorzitter Gwendolyn Rutten vanuit de heup op ons voorstel over de salariswagens. Egbert Lachaert, haar partijgenoot, schreef in deze krant dat we dat maar eens moesten uitleggen aan de alleenstaande moeder met bescheiden loon die haar kinderen met de salariswagen naar de zwemles brengt.

Allez, allez, waarom die heftige reactie terwijl we in essentie hetzelfde zeggen: er moet een alternatief komen voor de salariswagen, met meer keuze voor de werknemer en met minder belastingen op arbeid.

Onze boodschap was nochtans duidelijk en allesbehalve nieuw: loon moet worden uitbetaald in euro's en niet in auto's. Zonder dat iemand loon mag verliezen. Maar zodat ook al diegenen zonder salariswagen door een belastingverlaging op hun loon netto meer overhouden. Dat standpunt werd gestemd op het sp.a-congres van vorig jaar. En dat standpunt herhaalden we gisteren naar aanleiding van de nieuwe cijfers over de verdeling van de salariswagens.

Alternatieven bestaan

Omdat in de file stilstaan en fijn stof ademen voor ons geen optie is, kunnen we niet blijven doorgaan met de praktijk om mensen te betalen met auto's. De consensus rond alternatieven voor de salariswagen groeit. Na pleidooien van academici zoals Dave Sinardet en de moedige voorstellen van Voka en het VBO, is er nu ook een politiek momentum. Zowel CD&V, Open VLD, sp.a en Groen dringen daar intussen op aan.

De reden waarom we salariswagens moeten inschrijven in een grote fiscale hervorming is even eenvoudig als dringend. Een hervorming die ons fiscaal stelsel vereenvoudigt door komaf te maken met de fiscale koterijen. Een hervorming die onze fiscaliteit eerlijker maakt door inkomen uit vermogen of werk gelijk te behandelen. Inkomen is inkomen. Een euro is een euro. Doen we dat, dan kunnen we de belastingen op werk verminderen met 10 procent, zodat werknemers en zelfstandigen netto meer overhouden.

Mobiliteitsbudget

Alleen door de belasting op werk voor iedereen te verlagen kunnen we het fiscaal stelsel van de salariswagens laten uitdoven. Dat kan gefaseerd via een mobiliteitsbudget dat uitgroeit tot een algemene verhoging van de belastingvrije som. Dat voorstel ligt ook in lijn met het voorstel van Open Vld zelf. Meer bepaald met de finale doelstelling om voor iedereen een gedeelte van het loon onbelast te houden. "Op lange termijn voeren we dus extra algemene loonlastenverlaging door" lezen we in de presentatie bij het voorstel dat Lachaert vorige maand lanceerde.

Open Vld had kunnen kiezen ons de hand te reiken om samen werk te maken van een hervorming. Het debat over de salariswagens is te lang niet gevoerd. Het is te makkelijk om als politicus of partij een voorstel op flessen te trekken en zo mensen kwaad te maken nog voor de discussie echt begint. Nu we het debat wel voeren, kunnen we het beter constructief houden. Zodat werknemers en zelfstandigen winnen. En vergis u niet Open Vld, dat kan best. Maar je moet ook willen.

Deze discussie werd gesloten.