sp.a is blij met het voortschrijdend inzicht dat N-VA toont met haar verkeersveiligheidsplan. “Er staan verschillende zaken in waar wij al jaren voor pleiten”, reageert sp.a-voorzitterTom Meeuws. “Toch is het bedroevend dat de partij blijft weigeren om échte keuzes te maken. Zo lang alle vervoer van buiten de stad tot aan de Grote Markt kan rijden, blijft verkeersveiligheid een illusie. We stellen ons ook vragen bij de gedragenheid van dit plan. Is dit een solo-slim van N-VA of een idee van het voltallige stadsbestuur? We hopen dat dit een ernstig plan is van het stadsbestuur, en geen campagnestunt op kosten van de stad.”

“Het is noodzakelijk dat er onmiddellijk stappen worden gezet om de verkeersveiligheid in Antwerpen te verhogen”, zegt Tom Meeuws. “Zowel de inwoners als de oppositie schreeuwen daar al jaren om. We zijn blij dat ook N-VA dit nu eindelijk beseft. Het plan bevat verschillende maatregelen die nodig zijn, zoals het invoeren van venstertijden voor vrachtwagens en het conflictvrij maken van gevaarlijke kruispunten. Het is nu zaak om die zo snel mogelijk te vertalen in concrete acties, want op dat punt blijft het plan erg vaag.”

sp.a vindt het vreemd dat dit plan enkel werd voorgesteld door N-VA. “Is dit een politiek spelletje van N-VA?”, vraagt Tom Meeuws zich af. "Heerst er verdeeldheid binnen het stadsbestuur? Verkeersveiligheid pak je aan in een team, niet alleen. Blijkbaar was de paniek zo groot dat het stadsbestuur zelfs intern niet meer overlegt. Het is in het belang van de Antwerpenaar dat alle partijen samen werk maken van de concretisering van de voorgestelde maatregelen.”

sp.a betreurt het dat N-VA blijft vasthouden aan haar én-én-verhaal waarbij de auto nog steeds een centrale plaats inneemt in de binnenstad.  “Dat is niet meer van deze tijd”, zegt Meeuws. “De enige manier om grote stappen vooruit te zetten op vlak van verkeersveiligheid is er voor te zorgen dat er minder auto’s in de stad rondrijden. Op dat vlak vertoont dit plan geen enkele ambitie.” sp.a pleit voor een goed uitgewerkt circulatieplan voor alle districten, met een daling van het autoverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. “Daarnaast moeten er dringend stappen vooruit worden gezet om de noodzakelijke modal shift in gang te zetten”, aldus Tom Meeuws. “Dat betekent meer investeren in degelijke fietsinfrastructuur en openbaar vervoer."


foto: Reporters