Eind januari verscheen een nieuwe 'Erasmus Impact Study' van de Europese Commissie. De nieuwe studie analyseert de impact van een Erasmuservaring op de samenwerkings-, communicatie-, en planningsvaardigheden van de studenten. Opvallend resultaat is dat bij de Belgische jongeren de impact op de persoonlijke ontwikkeling een pak lager is. Tine Soens vroeg naar de oorzaken hiervan.

"Voorbereidings- en opvolgprogramma's voor studenten die aan het Erasmus-programma deelnemen zijn cruciaal", zegt Soens. "De minister wil meer jongeren een buitenlandse ervaring bieden, ook jongeren uit kansengroepen. Daar staan wij zeker achter, maar ook de impact van een dergelijke ervaring moet vergroot worden."

De minister zei in haar antwoord dat het kader voor de voorbereidings- en opvolgprogramma's er is en dat ze vertrouwen heeft in de instellingen dat zij dat kader toepassen. Ze was wel bereid om een diepgaander kwalitatief onderzoek te voeren naar wat de oorzaken kunnen zijn van het opvallende resultaat van de 'Erasmus Impact Study' voor België.

Lees hier het volledige verslag.