Sinds De Lijn Vlaams-Brabant met een meettoestel de rijstijl van de ongeveer duizend chauffeurs opvolgt, rijden die chauffeurs opmerkelijk duurzamer. Zo'n 53 procent haalt sinds maart vorig jaar een goede ecoscore, tegenover 37 procent voordien.

'Door een nieuw meettoestel in de bussen worden de chauffeurs gewaarschuwd wanneer ze niet ecologisch rijden', zegt Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant. 'Zo gaat bijvoorbeeld een waarschuwingslampje branden als ze langer dan drie minuten stilstaan terwijl de motor draait, of wanneer ze te snel optrekken of afremmen. Het toestel registreert elke beweging die de bus maakt. Daardoor kunnen we de chauffeurs beoordelen.'

De ecoscore die de chauffeurs krijgen, wordt door De Lijn Vlaams-Brabant samengevoegd met de ongelukken en verkeersovertredingen. Zo volgt een maandelijkse evaluatie. De vervoersmaatschappij kiest voor een positieve aanpak en beloont chauffeurs die het goed doen. Zo worden per stelplaats driemaandelijks prijzen uitgereikt aan de chauffeurs die de voorbij periode de beste score behaalden. Voor anderen is in extra coaching of bijscholing in de rijschool voorzien.

'In een jaar tijd zijn we gestegen van 37 procent ecologische chauffeurs naar 53 procent', zegt Van Looy. 'Een rustigere rijstijl heeft niets dan voordelen. Om te beginnen laten de chauffeurs hun bussen niet langer nodeloos draaien wanneer ze stilstaan. Ze verbruiken ook merkelijk minder brandstof. In een jaar tijd hebben we ongeveer zeventigduizend liter diesel minder verbruikt, goed voor een vermindering van het totale brand-stofverbruik met vier procent. Dat is niet alleen goed voor onze financiën, maar ook voor de CO2-uitstoot, die met 179,3 ton is gedaald. Daarnaast verhoogt de rijstijl het comfort van reizigers en chauffeurs en daalt het risico op verkeersongelukken.'

In het kader van de klimaatweek in Leuven heeft schepen Mohamed Ridouani (SP.A) samen met Van Looy de drie voorbeeldchauffeurs van het afgelopen jaar in de bloemetjes gezet. 'Zo'n twaalf procent van de CO2-uitstoot in Leuven komt van het verkeer', zegt Ridouani. 'Het is dan ook belangrijk dat zo veel mogelijk mensen de bus nemen. We zijn blij dat De Lijn investeert in ecologisch verantwoord rijgedrag.'

HANNELORE SMITZ


© 2015 Corelio (Het Nieuwsblad)