Terwijl de Vlaamse regering ervoor kiest om tarieven van De Lijn drastisch te verhogen (voor een doorsnee gezin in Vlaanderen worden bus en tram makkelijk 190 euro per jaar duurder) en tegelijk niet te investeren in openbaar vervoer, doet Brusselse regering het omgekeerde. Geen noemenswaardige verhoging van de tarieven én investeren in openbaar vervoer.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet: “Ik ben blij dat de tickets en abonnementen voor de meeste mensen niet duurder worden: jongeren, sociaal zwakkeren en gepensioneerden zullen volgend jaar niets meer betalen dan vandaag, evenmin als scholieren, studenten en werknemers. Dat is een belangrijk signaal.”

“Tegelijk blijven we investeren in de uitbouw van het openbaar vervoer in Brussel. Een aangenaam en leefbaar Brussel is een stad met minder auto's en meer fietsers en voetgangers. Dat kan alleen als we een breed vertakt, stipt en betaalbaar openbaar vervoersnetwerk hebben en versterken.”

Dat is ook de reden waarom het budget van de MIVB in 2015 met 40 miljoen euro stijgt ten opzichte van 2014, los van eventuele bijkomende federale middelen. “Belangrijke projecten die de komende jaren in gang worden gezet, zijn de uitbreiding van de metrolijn naar Evere en Vorst en de aanleg van een tram naar het ziekenhuis in Jette', zegt Smet. “Daarnaast blijven we samen met de MIVB systematisch werken aan een betere bediening van de belangrijkste bus-, tram- en metrolijnen.”