Heel vaak zorgen werkzaamheden op de baan voor heel wat wrevel. Vaak terecht.  Auto’s moeten vaak omrijden of lang in de file staan.  Maar voor fietsers en voetgangers komt er nog vaak bovenop dat er gevaarlijke situaties worden gecreëerd. We waken erover dat dit zoveel mogelijk beperkt wordt.

De oppositie wou dat de Stad een ‘zwakke weggebruikerstoets’ zou invoeren waarbij wordt gecheckt wat de aannemers zullen doen voor de veiligheid van de voetgangers en fietsers wanneer er werken op een voet- of fietspad worden uitgevoerd.

“Een mooi initiatief”, zegt Bertrand Demiddeleer, voorzitter van de Gemeenteraad, “ware het niet dat de Stad zelf al een aantal eisen oplegt die veel verder gaan dan het voorstel dat werd voorgelegd. Zo eisen we dat er steeds eens doorgang van 1,5 m is voor de voetganger én voor de fietser. Als de zwakke weggebruiker toch de straat op moet, dan moet de aannemer een afgebakend en beveiligd stuk voorzien op straat. Het voorstel van N-VA was dus een slag om niets.”

Uit het debat op de gemeenteraad kwam wel naar voren dat er toch heel wat problemen zijn en dat de eisen niet altijd worden uitgevoerd.

“Een strengere controle werpt zich wel op. De meerderheid gaat nu samenzitten met de verantwoordelijke diensten om te zien hoe we de controle kunnen opvoeren en welke eventuele sancties we kunnen opleggen” zegt de voorzitter nog.