In 2012 waren welgeteld 151.137 mensen aan de slag dankzij de dienstencheque, berekende IDEA Consult vorige week. Dat zijn 1.310 jobs meer dan het jaar voordien. 1 op de 5 gezinnen maakten in 2012 gebruik van het stelsel. In januari 2014 werden echter 2,2% minder dienstencheques ingediend, zo melden Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vandaag.

sp.a wil het verder gebruik van dienstencheques aanmoedigen. “De meest efficiënte loonlastenverlaging ooit is de invoering van dienstencheques”, zegt sp.a-voorzitter Bruno Tobback. “Honderdduizenden jobs hebben we daardoor gecreëerd. Jobs die er anders niet zouden zijn of verdoken zouden blijven.” Vier op de tien nieuwe jobs gingen dat jaar naar leefloners of werklozen. “Uiteraard kosten dienstencheques de overheid geld, maar het is wel geld dat wordt besteed aan jobcreatie.”

sp.a stelt voor om het gebruik van dienstencheques te vereenvoudigen. “Reken de fiscale aftrek meteen door, in plaats van de mensen 2 jaar later via hun belastingen geld te laten terugkrijgen. Zo kun je dat geld gebruiken om van de prijs voor een dienstencheque (nu 9 euro) 6,30 euro te maken. Rechts vindt de lastenverlaging via dienstencheques een schande, maar wil wel werklozen inzetten om papiertjes van de straat te rapen. Ik geef die mensen veel liever de kans om echt te gaan werken. Dat helpt hén en de gezinnen die dienstencheques gebruiken. Dat noem ik welvaart creëren die ook sociaal is.”

Minister van Werk Monica De Coninck: “We zijn veel strenger voor werklozen en leefloners, maar dan moeten er voor hen ook jobs beschikbaar zijn. Maar liefst 96% van de mensen tewerkgesteld met dienstencheques hebben hooguit een diploma middelbaar onderwijs. En één op de drie is buitenlander. Deze cijfers tonen aan dat dienstencheques heel belangrijk zijn om kwetsbare groepen kansen te geven.”

Vanaf 1 juli worden de deelstaten bevoegd voor de dienstencheques. Bedrijven maken zich zorgen over mogelijke prijsverhogingen. Beroepsfederatie Federgon zegt dat er zo 3.000 jobs op de helling staan. “10 euro is echt een psychologische grens”, treedt Monica De Coninck de bedrijven bij. “Dat betekent dat er niet veel meer ruimte is om tarieven te verhogen. Eén op de tien gebruikers is ouder dan 80. Het is veel goedkoper om hen huishoudelijke hulp aan te bieden met dienstencheques dan hen te moeten onderbrengen in een rusthuis.”