Steeds meer mensen vragen een afbetalingsplan voor hun waterfactuur aan, maar kunnen dat niet betalen. “De waterfactuur moet dan ook dringend worden aangepast”, zegt Rob Beenders

“Sinds 2010 is de drinkwaterfactuur van een gemiddeld gezin met 39 procent gestegen en kampt één op de twintig gezinnen met waterarmoede', zegt Rob Beenders. “Water is de voorbije jaren een luxeproduct geworden en daar zijn vooral de mensen die het financieel moeilijk hebben de dupe van.”

Uit cijfers die Beenders opvroeg, blijkt dat in 2015 55.312 huishoudens in Vlaanderen in 2015 minstens één afbetalingsplan aangevraagd. Hebben. 22.656 gezinnen, of 41 procent konden dit afbetalingsplan niet naleven.

'Deze cijfers tonen aan dat het de hoogste tijd is dat er wordt ingegrepen', zegt Beenders. 'Drinkwater is voor ons een basisproduct dat voor iedereen betaalbaar moet zijn en blijven. De samenstelling van de waterfactuur is vandaag niet eerlijk en moet dringend worden aangepast. Dat kan door iedereen die onder de armoedegrens leeft, in schuldbemiddeling en/of budgetbegeleiding zit van een sociale correctie te laten genieten. Die correctie geeft recht op 80 procent korting”.

Ook aan de alleenwonenden heeft Beenders gedacht. “Het abonnementsgeld voor een single mag niet hoger liggen dan voor een groot gezin: een single betaalt 80 euro per jaar, een gezin van vier personen betaalt 5 euro per gezinslid en een gezin van vijf personen betaalt zelfs geen vast recht. Ten slotte moet elke Vlaming, ongeacht zijn woonplaats, een basispakket water aan dezelfde prijs krijgen. Verbruikt men meer dan dit basispakket, dan mag de drinkwatermaatschappij voor dit meerverbruik hogere tarieven aanrekenen.”