#DvdO - Zet Mechelen op de kaart met sociaal, creatief en vrouwelijk ondernemen

Vandaag, vrijdag 17 november, is het de Dag van de Ondernemer. “Dat Mechelen ook op ondernemersvlak leeft voel je aan alles. Er is veel goesting bij ondernemers”, zegt Caroline Gennez.  "Dit stelde ik ook vast tijdens het netwerkmoment Ondernemende vrouwen vorige week in het kader van 'Jij Maakt Mechelen'. Maar er zijn ook nog veel drempels. Pak de grote leegstand van winkelpanden aan en zet Mechelen op de kaart met sociaal, creatief en vrouwelijk ondernemen.” 

Mechelen is een fijne stad. En er broeit wat, kijk maar naar de creatieve Onze-Lieve-Vrouwestraat waar jonge ondernemers van start gaan, of creatieve ondernemers die op het vlak van mode, food, ontwerpen aan de slag gaan. Maar er is ook een schaduwzijde. Het aanbod van winkels in Mechelen groeit niet, integendeel het daalt. Onze stad telt vandaag 1.653 winkelpanden. De voorbije tien jaar daalde het aantal commerciële panden met 4,2 procent.

Belangrijk is ook de kwalitatieve invulling van de ruimte. Dit jaar staan er in Mechelen 161 commerciële panden leeg, een toename van 22 procent ten opzichte van tien jaar geleden. Ook de leegstaande winkelvloeroppervlakte stijgen fors. 26.286m² of 14,1 procent van de totale oppervlakte voor commerciële doeleinden staat in Mechelen leeg, zo blijkt uit het recente rapport van Kennisnetwerk Detailhandel Vlaanderen. Meer dan één op vijf van de leegstaande panden staat reeds meer dan 3 jaar leeg. Een van de meest in het oog springende leegstaande gebouwen in het centrum van de stad is het pand op de Bruul waar voorheen onder meer Media Markt was gehuisvest.

“Tegelijk zijn er veel ondernemers, mannen én vrouwen met veel ambitie en goesting om aan de slag te gaan in Mechelen”, zegt Caroline Gennez. “Dat hebben we gemerkt bij de organisatie van Mercado Mechelen én op onze avond voor ondernemende vrouwen op 6 november. Ondernemers zijn vaak op zoek naar compacte, betaalbare ruimtes met meer flexibiliteit in de huurovereenkomst omwille van de onzekere inkomsten van hun zaak. Zoals Artenova een werkplek is voor creatievelingen, is er in Mechelen ook nood aan moduleerbare magazijnen en werkruimte voor ‘makers’. Grote leegstaande panden krijgen hierdoor een nieuw leven.”

“Het aantal panden is op zich geen doel op zich”, aldus Caroline Gennez. “Logischerwijs volgt dit een evolutie van vraag en aanbod. Maar de stad moet wel voldoende stimulansen bieden. Werk maken van een sterk en sturend kernwinkelbeleid, ook in de zijstraatjes. Werk maken van het behoud van buurtwinkels in de dorpen en wijken. Dit op groot verzoek van vaak oudere of minder mobiele Mechelaars die hiervan afhankelijk zijn voor hun dagelijkse goederen. Werk maken van een stimulerende omgeving voor jonge ondernemers, die een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Zet Mechelen op de kaart als een stad voor ondernemers met de focus op sociaal, creatief en vrouwelijk ondernemen. Dat is onze sterkte”, besluit Caroline Gennez.

Deze discussie werd gesloten.