Een geslaagd Fietsival

Als fietsstad bij uitstek organiseren we dit congres in Brugge, niet alleen omdat we dit jaar het 200-jarig bestaan van de fiets vieren, maar ook omdat De Standaard Brugge recent als ‘dé fietsstad van Vlaanderen’ uitriep, samen met een enquête van Test-Aankoop waarbij Brugge en Hasselt als meest fietsvriendelijke steden in Vlaanderen uit de komen. Als stadsbestuur willen we namelijk samen met u voortbouwen aan een stad waarin de Bruggeling nog veiliger en comfortabeler kan fietsen.

Dit Fietsival is eveneens het jaarlijkse congres van de toekomst van Brugge, het participatieplatform van de Stad. Over fietsen in Brugge werden namelijk heel wat ideeën ingediend, gaande van een nieuwe fietsbrug tussen de Gent- en de Kruispoort, het realiseren van een fietsverbinding tussen Brugge en Zeebrugge, het verhogen van de fietsveiligheid of inzetten op fietsstraten en fietsinfrastructuur. Met andere woorden: voor de toekomst van Brugge een belangrijk thema om de focus op te leggen. U kan straks tijdens de pauze zelf uw fietsstad voorstellen op één van de Brugge kaarten, opgedeeld per sector. Bezorg ons zeker uw input!

Er liep ook een participatietraject waarbij kinderen en jongeren nadachten over wat fietsen in Brugge voor hen betekent. De resultaten hiervan kan u zien in de winkelstraten: twaalf vlaggen over Brugge fietsstad hangen op in de twee hoofdwinkelstraten. Fiets door deze straten en kijk even omhoog: u kan ze nog zien tot en met 12 november.

Fietsbarometer

3 jaar na de publicatie van ons Fietsplan Brugge en als één van de doelstellingen ervan, wilden we een goede opvolging en evaluatie van ons huidig fietsbeleid. Dat kunnen we u vandaag aanbieden in de vorm van onze ‘fietsfacts Brugge’, een visueel zeer interessant boekje, met een knipoog naar dit jaar van de kind-en jeugdvriendelijke stad. 28 in het oog springende realisaties van de laatste 4 jaar willen we hierin even onder de loep nemen. Letterlijk, want iedereen krijgt bij de publicatie een speciaal brilletje om het boekje te bekijken en te zien welke stappen we hebben gezet. Ik nodig u graag uit om straks tijdens de lunch de tijd te nemen om onze ‘fietsfacts Brugge’ in detail te bestuderen. Ik overloop graag even de grote lijnen met u.

45 % woon-werk/schoolverkeer met de fiets en 9 keer rond de wereld

Dat Brugge een fietsende stad is, hoeft niet meer gezegd. Uit de stadsmonitor Vlaanderen is duidelijk dat de Bruggeling het fiets-DNA bezit. Elke Bruggeling heeft minstens een fiets en bijna de helft van alle woon-werk en schoolverplaatsingen gebeurt met de fiets. Dat is het hoogste cijfer in België. Even omgerekend blijkt dat we hiermee met al die fietsende Bruggelingen meer dan 9 keer rond de wereld fietsen per dag, en daarmee tot 14 000 ton CO2 kunnen besparen.

infrastructuurwerken + 300 km fietspaden

Om aan die grote fietsende groep tegemoet te komen werden de laatste 4 jaar grote infrastructuurwerken gerealiseerd. We denken aan de Balkonrotonde, de fietsbrug over het kanaal Brugge-Oostende, de nieuwe fietsverbindingen van de A11, de fietspaden in Ten Briele, enzovoort… De historische kaap van meer dan 300 km fietspaden over Brugs grondgebied werd dit jaar overschreden, en dan tellen we de bijna 5 km fietssuggestiestroken die we op belangrijke fietstracés integreerden nog niet mee.

fietsbergingen buurtbewoners en 1000 nieuwe fietsparkeerplaatsen, 150 nietjes

Tegelijk verloren we andere belangrijke aspecten van een progressief fietsbeleid niet uit het oog: we installeerden meer dan 300 fietsbergingen voor buurtbewoners, we hebben de voorbije 4 jaar na de afwerking van het plein ’t Zand meer dan 1000 nieuwe publieke fietsparkeerplaatsen gerealiseerd, waarvan ook onze fietsenparking onder de Markt. Ook het ‘nietje’, een nieuw type fietsbeugel deed onlangs zijn intrede. Hiervan verwachten we tegen 2018 minstens 150 stuks te plaatsen op de juiste plaatsen binnen onze publieke ruimte.

Toekomstige uitdagingen

Dit is echter nog maar een tussentijdse evaluatie van ons fietsbeleid. We blijven volop werken aan de vervollediging van een aaneensluitend fietsroutenetwerk, veilige en comfortabele fietspaden, vrijliggende fietstracés, meer fietsenstallingen in onze stationsomgeving, de fietssnelweg Brugge – Brugge noord, meer fietsbergingen voor buurtbewoners, fietsbruggen over de ring…

Blijvend sleutelen aan een beter fietsbeleid is noodzakelijk, want de positie van de fiets moet telkens versterkt worden. Na 200 jaar is het duidelijk, de fiets was misschien wel de beste uitvinding ooit. Even aan de kant gezet, maar nu terug hét bindmiddel bij uitstek om onze steden en inwoners weer de nodige ademruimte te geven die het verdient.

tentoonstelling in Mijn Brugge

Kom gerust de gratis tijdelijke tentoonstelling over revolutionaire en uitzonderlijke fietsen bekijken in Mijn Brugge. Ook het participatietraject met kinderen uit het 6de leerjaar wordt hier voorgesteld. Aan de hand van een filmpje kan u hun traject volgen. Breng deze tentoonstelling zeker een bezoekje!

Waar? Mijn Brugge, Frank Van Ackerpromenade - Stationsplein

Wanneer? vanaf zaterdag 28/10 tot 31/12



Deze discussie werd gesloten.