Ook als gemeente is het belangrijk om een goede uitstraling te hebben en zich op een frisse, dynamische manier in de markt te zetten. Er werd werk gemaakt van het ontwikkelen van een nieuw logo en een nieuwe huisstijl voor onze gemeente. Het ontwerpbureau ‘Cookie Collective’ van Koekelarenaar Karl Demoen werd aangesteld om ons daarin te begeleiden.

We zijn tevreden met het resultaat. Het was natuurlijk even wennen. Het nieuwe logo is ontstaan uit de letter ‘K’ en een cirkel. De letter symboliseert de beginletter van ‘Koekelare’. De cirkel verwijst naar het gemeentelijk wapenschild. Door de letter ‘K’ te verenigen met de cirkel werd een organische vorm gecreëerd die bestaat uit 3 vormen. Deze vormen staan voor de gemeente Koekelare en haar 2 deelgemeentes Bovekerke en Zande. Als basiskleur werd blauw gekozen, ook weer vanuit het wapenschild van de gemeente. Uit het kleur blauw werd een donkerblauw en een fris groen-blauw gefilterd. Deze 2 kleuren werden aangevuld met een typografie in donkergrijze en lichtgrijze tinten. De typografie is dan weer strak om het logo een tijdloze en frisse look te geven. Ze heeft evenwel ook een organische en sympathieke uitstraling dankzij de afgeronde hoeken. Een perfecte match met de organische vormen in het nieuwe gedesignde logo voor onze gemeente. 

Als baseline onder het nieuwe logo werd gekozen voor ‘Koekelare kent zijn mensen’. Koekelare is ondertussen uitgegroeid tot een groot en mooi dorp. Er heerst gelukkig nog steeds een persoonlijke sfeer. Een sfeer van samenhorigheid. Er is een mooie interactie tussen de mensen. Koekelaarnaars kennen elkaar en zijn trots op hun gemeente. Wij zijn verbonden met elkaar door onze gemeente. Koekelare kent zijn mensen! Het nieuw logo komt overal terug: op het gemeentelijk briefpapier, omslagen, tassen, het wagenpark, vlaggen, banners, enz. Ook de Roepsteen, het gemeentelijk informatieblad hebben we in een nieuw kleedje gestoken conform de nieuwe huisstijl. Het informatieblad wordt een 2-maandelijkse uitgave met meer pagina’s, in kleur, en met een duidelijker lettertype, op vraag van onze senioren. 

Jessy Salenbien

Schepen van informatie- en communicatiebeleid