De Leuvense horeca­uitbaters, het stadsbestuur en de politie hebben een gedragscode voorgesteld om het uitgaansleven in goede banen te leiden. De horeca­uitbaters legden daarmee zichzelf regels op, en ze verwachten dat ook de bezoekers die volgen.

Leuven Evert Thys, vertegenwoordiger van de Leuvense horeca, en schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (SP.A) stelden vrijdagmiddag 'Barcode' voor. Het is de allereerste keer dat een gedragscode wordt opgesteld door de horeca-uitbaters zelf. 'Het zijn geen regeltjes die ons zijn opgelegd', zegt Thys. 'We willen ons zelf inzetten en een positieve invloed hebben op de gezelligheid, gezondheid en veiligheid binnen het uitgaansleven.'

Oorsuizen

De 'Barcode' zal twee jaar lang campagne voeren rond verschillende thema's. Vrijdag werd een eerste actie voorgesteld over gehoorschade, iets waar de horeca-uitbaters enorm veel belang aan hechten. 'Er wordt amper over gehoorschade gesproken, en toch kennen we allemaal mensen die last hebben van oorsuizing of tinitus', zegt Ridouani. 'Een op vijf jongeren heeft last van permanent oorsuizen.' Vaak is het beluisteren van te luide muziek in het uitgaansleven de oorzaak.

Sensibiliseren

'Sinds kort staat in een honderdtal cafés in Leuven ook een geluidsmetingsinstallatie. Zo kan de politie beter controleren of de danscafés de geluidsnorm van 95 decibel respecteren. Dat is iets wat ons vanuit de overheid wordt opgelegd, maar zelf willen we verder gaan', zegt Thys. 'Ambiance moet er zijn, maar we willen onze bezoekers sensibiliseren om aan hun gehoor te denken. We delen samen met stad Leuven, de politie en de universiteit oordopjes en flyers uit. We hebben ook duizenden bierkaartjes laten drukken en een informatieve website met een zeer sterk campagnefilmpje.'

'Barcode' zal ook nog thema's aankaarten zoals drugsgebruik, agressie, respect, alcoholmisbruik, discriminatie en lawaaihinder. 'AB Inbev en heel de Belgische brouwerswereld doen mee', zegt Thys. 'Dit gaat verder dan de Oude Markt. We willen dit uitdragen over heel Vlaanderen en zo een fijn, respectvol uitgaansleven promoten.' (hsb)

 

© 2015 Corelio (De Standaard)