HBVL - 26 mei 2016: Vanaf woensdag 1 juni neemt De Lijn de nieuwe reservatietool 'Cover' in gebruik voor de belbussen. Het computersysteem bepaalt dan wie wanneer wordt opgehaald. Sommige vaste reizigers vallen daardoor uit de boot. Zo moet onder andere een reiziger uit Alken voortaan over Hasselt met twee lijnbussen naar Wellen. Hij is twee uur onderweg voor een afstand van negen kilometer. 

Alle gebruikers van de belbus hebben een brief gekregen van De Lijn om het systeem Cover aan te kondigen, de nieuwe reservatie- en planningstool die vanaf 1 juni gebruikt wordt. Belbussen rijden in de regel op het platteland, op plaatsen waar de inzet van grote lijnbussen niet nodig is. Ze hebben geen vaste route en dienstverbinding, maar de vaste gebruikers worden meestal wel bediend door de chauffeurs die hun reizigers vaak persoonlijk kennen. In het nieuwe reservatiesysteem lijkt die menselijke aanpak verdwenen.

Weigering

Het systeem zoekt zelf een oplossing voor degene die reserveert, en houdt ook rekening met de gewone bus- en zelfs treindiensten. Als het systeem berekent dat de aanvrager niet tijdig op zijn bestemming zal zijn, wordt de aanvraag zelfs geweigerd. Een voorbeeld: in Kerkhoven (Lommel) is er een gebruiker die elke ochtend met de belbus zijn trein moet halen. De chauffeurs weten dat en houden er rekening mee. Dat lukt vanaf 1 juni niet meer, omdat het systeem vanaf dan bepaalt hoe de belbus rijdt. Als er nog klanten zijn, worden die ook opgehaald en kan de gebruiker in kwestie niet meer rekenen op de belbus. Bij De Lijn zit men zelf zeer verveeld met deze zaak.

Te voet

In Alken en Wellen lijkt het alsof Kafka voortaan de dienst op belbus 700 regelt. Ludo Van der Voorde neemt dagelijks de belbus om 16.32 uur aan de halte Alken Lokerstraat om dan rond de klok van vijf thuis te zijn in Wellen. Volgens het nieuwe systeem moet hij om 17.07 uur de lijnbus 21a nemen naar Hasselt en daar om 17.35 uur lijnbus 38 nemen naar Wellen. Hij is dan om kwart na zes thuis. “Ik ben twee uur onderweg voor negen kilometer. Dan kan ik beter te voet gaan”, reageert Ludo Van der Voorde. “De belbus efficiënter maken, noemen ze dit. Maar wat hebben ze daar aan als er geen gebruikers meer zijn? Ik weet dat er op 'mijn' bus alleen al zeven mensen zijn die niet meer geraken waar ze moeten zijn. Er zijn mensen die de trein moeten halen, maar de computer zegt dat het niet meer kan. Waarvoor dient de belbus dan nog? Op termijn zit er geen volk meer op.” De Lijn belooft de aanvraag van Ludo nog eens in te geven, want het is mogelijk dat 'het systeem' zijn reservatie op een andere manier wil ingegeven zien.

 

Dienstverlening

Ludo rekent voortaan op zijn vrouw die hem op zijn werk zal komen afhalen. Voor zijn verplaatsingen 's morgens naar zijn werk, heeft Ludo trouwens vier jaar geleden al zijn vrouw moeten inschakelen. “In 2012 is de eerste rit (5.39 uur) van de belbus Wellen-Alken afgeschaft. Met de lijnbussen zou ik een kwartier te laat op mijn werk zijn. Nu brengt mijn vrouw mij elke morgen om 5 uur naar Alken, waar ik pas begin te werken om 6.45 uur.”

Het verhaal van Ludo bevestigt voor de Wellense burgemeester Els Robeyns (sp.a) dat de dienstverlening op het platteland nog eens wordt afgebouwd. “Voor de vaste gebruikers bestaat de belbus ineens niet meer”, reageert Robeyns. “Het zijn altijd maar enkele individuele reizigers die getroffen zijn, beweert men. En het wordt alleen maar erger. Je zult maar op het platteland wonen.”