Op 11 mei 2015, anderhalf jaar geleden, werd de nieuwe Albatrostram feestelijk ingereden in Gent. Deze reuzentram van 43 meter lang en met plaats voor meer dan 300 passagiers werd aangekondigd als het neusje van de zalm, een tram die de reiziger veel meer comfort biedt dan de 15 jaar oude Hermelijntrams. Er rijden er tien van rond in Gent en er zijn er nog op komst.

“Ik juich die investeringen in nieuwe trams toe”, zegt Vlaams Parlementslid en Gentenaar Joris Vandenbroucke, “want de tram is in onze stad een echt succesverhaal. Het is het ideale vervoersmiddel voor Gentenaars en toeristen om onze stad te doorkruisen.”

“Maar deze tram miste een cruciale functie, namelijk halte-aankondiging”, gaat Joris Vandenbroucke verder, “Wie op een Albatrostram stapt, kan niet van een scherm aflezen waar de tram zich bevindt en ook de haltes worden niet afgeroepen. Zeer vervelend voor wie de stad niet kent. Dit is onaanvaardbaar. Weten waar je tram rijdt en waar je moet afstappen, die informatie moet toch aanwezig zijn op elk voertuig van De Lijn? Betrouwbare reisinformatie is belangrijk om mensen te overtuigen om het openbaar vervoer te nemen.”

Halte-aankondiging is nochtans wel aanwezig op de Hermelijntrams die al vijftien jaar oud zijn. In de nieuwe Albatrostrams die gemaakt worden in de Bombardierfabriek in Brugge, heeft De Lijn geen halte-aankondiging laten inbouwen. Ze koos ervoor om de apparatuur te bestellen bij een andere leverancier en die achteraf in te bouwen. Het systeem kampt echter met technische problemen en werkt al anderhalf jaar niet. Joris Vandenbroucke kaartte het uitblijven van de halte-aankondiging meermaals aan bij De Lijn en bij Vlaams minister Weyts.

 “Eigenlijk is het te gek voor woorden dat het anderhalf jaar moet duren alvorens er in nieuwe trams van 3,25 miljoen euro per stuk halte-aankondiging aanwezig is. Voor wie Gent bezoekt met het openbaar vervoer is dit erg vervelend. Dit is geen reclame voor De Lijn. Ik hoop dat het systeem wel meteen werkt in de volgende reeks nieuwe trams die in aantocht zijn naar Gent. Dit is geen overbodige luxe maar informatie die belangrijk is voor wie de tram neemt ”, besluit Joris Vandenbroucke.