Morgen zaterdag 30 juli heeft BOOM één een gezellige familiefietstocht. Ideale gelegenheid om de elektrische fietsen en hun uitleensysteem even te testen.

Zijn die dingen werkelijk hun prijs waard? Is het verantwoord dat meer dan 60.000 euro Booms belastinggeld wordt uitgegeven om één jaar lang 20 elektrische fietsen ter beschikking te stellen (de schepen sprak in de krant over 40.000 euro – maar het is niet de eerste keer dat hij zaken rooskleuriger, goedkoper, voorstelt dan ze zijn)?

Is het uitleensysteem werkelijk zo revolutionair en doordacht als de schepen het voorstelt?

We hadden je graag antwoord gegeven op al deze vragen, maar helaas …

• Er staan inderdaad 4 fietsboxen in Boom. Maar deze zijn helaas leeg.

• Navraag bij de gemeentelijke diensten leerde ons dat er twee (!) fietsen zijn geleverd op het gemeentehuis. En we verzinnen dit écht niet : zónder batterijen!

• Er is nog geen systeem om mensen die naar de fietsen vragen te helpen. Je kan ze nergens huren, reserveren, bestellen of wat dan ook … nogal wiedes als er slechts twee fietsen zijn, en nul batterijen.

Ons werd medegedeeld dat het systeem vanaf eind augustus zou in werking treden. Onze Boomse toeristische en horecasector zal hiermee uiteraard ongelooflijk tevreden zijn : alle winterdagjesmensen kunnen dus vanaf september per elektrische fiets in Boom rondtoeren.

BOOM één gaat morgen lekker gezond fietsen, zonder batterijen. Maar we stellen ons toch enkele vragen :

- Als het systeem eind augustus in voege treedt, 21 weken (dus zo’n vijf maand) na de aangekondigde datum, moet de Boomse belastingbetaler dan alsnog de volle 60.000 euro ophoesten?

- Is dit verhaal het zoveelste voorbeeld van ‘Schone Schijn’ : “als de mensen maar dénken dat we iets voor hen en Boom aan het doen zijn, is het allang goed”?

Kan dit mee in het rijtje van mislukte pop-up stores, houten latjes aan de gevel, peperdure bloembakken met dode boomjes?

- Of is dit het zoveelste voorbeeld van ‘Willen maar niet kunnen’ : “we beloven iets en nadien blijkt dat we voor onze beurt hebben gesproken”?

Zoals bij de aankondiging van het nieuwe parkeerbeleid (drie jaar na de aankondiging en het draait alsnog in de soep), de nieuwe parking aan de Hollezijp (maanden geleden aangekondigd en nu blijkt er geen vergunning te zijn). De Bomenaars verdienen beter.