AB InBev gaat 55 miljoen euro investeren in de Stella Artois-brouwerij in Leuven. Er komt een vierde brouwzaal bij en de productiecapaciteit van de Leuvense brouwerij wordt met een derde verhoogd van 9 naar 12 miljoen hectoliter. Daarmee wordt Leuven de grootste brouwerij van West-Europa.  “Dat is heuglijk nieuws voor de hele Leuvense regio”, zegt schepen van Economie Mohamed Ridouani.

InBev Belgium wil op die manier tegemoet komen aan de groeiende exportvraag. Van de Leuvense productie wordt 70 procent uitgevoerd. De nieuwe brouwzaal zou al begin 2017 volledig kunnen draaien. Ook logistiek verandert er veel op de Leuvense site. De site bezoeken wordt gemakkelijker. Langs de Aarschotsesteenweg komt een aparte ingang voor werknemers en bezoekers. De huidige ingang aan de Vuurkruisenlaan dient dan nog enkel voor logistieke activiteiten. Die werken zijn al aan de gang en zouden eind dit jaar klaar moeten zijn.

“Deze investering levert de regio een pak extra jobs op. Het aantal nieuwe personeelsleden werd nog niet bekendgemaakt, maar dit jaar alleen al werft de Leuvense brouwerij een veertigtal mensen aan.” “Met deze uitbreiding bevestigt InBev Belgium het belang van de verankering van de brouwerij in Leuven. We zijn opgetogen dat AB InBev vasthoudt aan haar Leuvense roots en haar toekomst hier verder uitbouwt. Stella Artois, het meest verkochte Belgische bier wereldwijd, zit verankerd in de identiteit van de Leuvenaar, met als epicentrum onze langste toog van Europa, de Oude Markt”, gaat schepen Ridouani verder.

De Leuvense site van AB Inbev is gelegen tussen de spoorlijn, de Vuurkruisenlaan en de Aarschotsesteenweg.  “AB Inbev levert inspanningen om haar transport zo duurzaam mogelijk te houden. Het experiment met binnenvaartschepen naar Jupille is succesvol en ontlast de Leuvense wegen. Maar niet alle transport kan over water. Vandaar dat we al jaren pleiten voor de ontsluiting van het knooppunt E314 en Aarschotsesteenweg-Eenmeilaan met de heraanleg van het Vuntcomplex,  om het verkeer vlotter en veiliger te maken en files met vrachtwagens te voorkomen. Het Vuntcomplex zou de transporten van onder andere AB InBev aanzienlijk bevorderen zonder bijkomende hinder. Ook voor de Leuvenaar zou een vernieuwd Vuntcomplex een hele verbetering zijn, omdat het vrachtverkeer dan niet langer door Wilsele en Wijgmaal moet. Ook op het vlak van veiligheid want voor wie de E314 op en af moet, kan dat dan zonder een gevaarlijke oversteek zoals vandaag. Ik hoop dat dit investeringsnieuws voor Vlaanderen een ‘wake up call’ is, en er eindelijk de nodige budgetten voorzien worden.”