Meer dan drieduizend mensen uit Leuven, Amerika en Japan hebben de Leuvense applicatie Routecoach al gebruikt. Het stads- en provinciebestuur zien duidelijk dat de fietser de slimste pendelaar is in en rond Leuven.

Routecoach is een smartphone- en computerapp die vijf maanden geleden gelanceerd is door de stad Leuven, de provincie Vlaams-Brabant en Mobiel 21, een vzw uit Leuven die initiatieven organiseert rond duurzame mobiliteit. Via de app kunnen gebruikers hun vervoersgewoonten registreren. Ze kunnen aangeven hoe tevreden ze over hun gebruikte route zijn, en tegelijk krijgen ze suggesties voor een snellere route, een beter tijdstip om te vertrekken of een handiger vervoersmiddel. Ten slotte zijn statistieken te zien over bijvoorbeeld de CO2-uitstoot.

Alle gebruikers hebben in vijf maanden tijd 380.000 kilometer geregistreerd en dertigduizend trips gemaakt, gemiddeld zo'n vijfhonderd per dag. Alle geregistreerde gegevens worden aan de universiteit Gent geanalyseerd en in kaart gebracht. Daaruit trekken de lokale en provinciale politici nu de eerste lessen.

‘Dat Leuven een echte fietsstad is, wisten we al langer’, zegt schepen Mohamed Ridouani (SP.A). ‘Maar ik ben wel geschrokken van hoeveel sneller je tijdens de spits met de fiets aan het station van Leuven bent dan met de auto. Daar moeten we nog meer op inspelen. We moeten het nog makkelijker maken om met de fiets naar het station te rijden en de plaatsen waar de verbinding nog veiliger kan, verbeteren. Ik wil ook een campagne opzetten om mensen van omliggende gemeenten nog meer aan te moedigen om de fiets te nemen richting Leuven. De fietser is duidelijk de slimste pendelaar in en rond de stad.’

Uit de verzamelde data blijkt dat vooral de grote steenwegen en de zogenaamde fietssnelwegen zorgen voor een snellere fietsverbinding met Leuven.

‘De invloed van onze fietssnelwegen is duidelijk’, zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V). ‘Tot kilometers buiten de stad zijn pendelaars die in de buurt van zo'n fietssnelweg wonen, sneller met de fiets in de stad dan met de auto.’

HANNELORE SMITZ

 

© 2015 Corelio (Het Nieuwsblad)