“Mechelen is dé ideale fietsstad. Zeker voor het afleggen van korte afstanden. Je bent veel sneller en makkelijker in het centrum met de fiets dan met de auto. Dat moeten we volop promoten en ondersteunen”, zegt gemeenteraadslid Liesbet De Keersmaecker. De fietsstraat is daarvoor het idéale instrument.

Het voordeel van een fietsstraat is dat het fietsen aantrekkelijker en veiliger maakt. Mechelen heeft momenteel één fietsstraat, de Hoogstraat. En dat gaat fantastisch. “Uit een eerste evaluatie blijkt er ook een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto’s. Zo kan je als gezin samen met je kinderen rustig en veilig fietsen zonder voortdurend bang te hebben van de auto die wil voorbijsteken. Ook minder mobiele mensen en ouderen zijn meer op hun gemak.

Daarom ons voorstel om van elke straat binnen de vesten in Mechelen een fietsstraat te maken. In een fietsstraat krijgt fietsverkeer absolute voorrang op het gemotoriseerde verkeer. Auto’s zijn er weliswaar toegelaten, maar zijn wel ondergeschikt. Zo mogen de fietsers de ganse breedte van de weg gebruiken en mogen auto’s hen niet inhalen. “Eén derde van de verplaatsingen in Vlaanderen is korter dan vijf kilometer”, aldus Liesbet De Keersmaeker. “Toch gebeurt 70 procent daarvan met de wagen. Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, moeten we de troeven van de fiets meer uitspelen. Fietsbeleid is meer dan alleen fietspadenbeleid.”

“De toekomst in de stad is voor de fiets. Dat tonen heel wat voorbeelden in andere steden zoals Gent, Amsterdam, Kopenhagen en Berlijn. Mechelen mag veel ambitieuzer zijn als het op fietsen aankomt. Het is dat ook jammer dat binnen de rechtsgroene coalitie in Mechelen veel verdeeldheid is over fietsstraten en dat er eerder afgeremd wordt dan echt vooruitstrevend beleid wordt gevoerd, besluit Liesbet De Keersmaecker. “Zo geraakt Mechelen nooit mee aan de kop van het peleton.”

Bekijk de reportage op RTV: http://rtv.be/artikels/alle-mechelse-straten-voortaan-fietsstraten-a27115