“Wie met de fiets van Mechelen naar Sint Katelijne Waver rijdt via de R6 loopt groot gevaar,” zegt Mechels Gemeenteraadslid Karel Geys( sp.a).  De oversteekplaatsen aan de Mechelse grote Ring staan al lang bekend als gevaarlijke punten. Door de wegenwerken op het kruispunt met Liersesteenweg is het nu een nog grotere chaos en ronduit gevaarlijk.  De meest verregaande veiligheidsvoorzieningen voor fietsers zijn hier dus op hun plaats. Maar ter plaatse zien we het tegenovergestelde, aldus Karel Geys.

In beide richtingen is de te volgen weg voor fietsers nauwelijks gesignaleerd, totaal onverlicht en de toestand van het (onderbroken) fietspad zodanig slecht (diepe putten, plassen, stukken uitstekend beton, omgevallen nadars) dat de fietsers noodgedwongen op de rijbaan moeten en daar in conflict komen met zwaar vrachtverkeer en snel rijdende auto's.

“Ik heb gistermiddag om 12 u tientallen fietsers gezien, die niet door de modderpoelen konden en dus genoodzaakt waren om zich op de autorijbaan te begeven, ik heb foto's van trucks die rakelings langs de fietsers passeerden. Het is echt akelig,” stelt Geys.

Nochtans is de oplossing vrij simpel: isoleer de fietsers terug van het gemotoriseerd verkeer, door bv; betonnen stootbanden, verlicht het hele stuk rond het kruispunt beter, signaleer het en beperk de snelheid in heel de zone tussen Antwerpse- en Liersesteenweg/R6 tot 30 km/u.

Ik hoop dat Stad en Vlaams Gewest de handen in elkaar slaan om dit nog deze week op te lossen, want dit is echt levensgevaarlijk. Ter hoogte van het begin van de werf staat een bord met de mededeling "fietspad onderbroken" , maar de "omleidingsweg" is zeker 3 km langer, en slecht aangegeven. Als men ervoor opteert om heel de werfzone niet af te sluiten voor alle verkeer, dan moet men voor een veilige doorgang zorgen, in het bijzonder voor zwakke weggebruikers, besluit Karel Geys. (sp.a)