Galant kondigt aan te zullen snijden in het spooraanbod op lijnen in landelijke gebieden. Daar moeten de regionale vervoersmaatschappijen ter compensatie maar bussen inleggen, vindt Ze. Dat is helaas buiten de Vlaamse waard, minister van Mobiliteit Ben Weyts, gerekend. Die heeft immers al aangekondigd de basismobiliteit te zullen afschaffen. Ook het aanbod van De Lijn gaat in landelijke gebieden voor de bijl. Er zal met andere woorden geen openbaar vervoer meer aangeboden worden in ganse delen van het land, in het bijzonder in de landelijke gebieden van Vlaanderen. Geen alternatieven voor de auto betekent meer files. Dat zal het resultaat zijn van de besparingsdrift van Galant en Weyts in het land met het grootste mobiliteitsprobleem van Europa : nog meer file-records zullen gebroken worden. Ronduit cynisch is het dat de Vlaming zich daar bovenop nog eens aan een forse stijging van de tarieven van De Lijn mag verwachten. Een beslissing daarover zou in de komende dagen worden genomen. Dat wordt dus meer betalen voor minder openbaar vervoer. Want van investeringen in een beter, sneller en comfortabeler aanbod is vooralsnog geen sprake.

Als het de ministers Galant en Weyts menens is om een betere samenwerking tussen de NMBS en De Lijn tot stand te brengen, gaan zij onmiddellijk aan tafel zitten om te bekijken hoe een aanvaardbaar openbaar vervoersaanbod overal in Vlaanderen gegarandeerd blijft. Dat is niet alleen een noodzaak om onze vastgelopen mobiliteit terug vlot te trekken, ook vanuit sociaal oogpunt is het onverantwoord dat wie geen wagen heeft, geen beroep meer kan doen op het openbaar vervoer.