verschenen in het Nieuwsblad van 10/2/2016 door Werner Rommers

Om te vermijden dat vrachtwagens vanaf april, wanneer de kilometerheffing ingaat, dorpskernen platrijden en zwakke weggebruikers in gevaar brengen, vraagt SP.A de invoering van GAS-boetes. “Dan worden chauffeurs forser bestraft, en kunnen gemeenten met dat geld de stukgereden wegen herstellen.”

De kilometerheffing gaat in op 1 april. Vrachtwagens betalen dan tussen de 7,4 en 20 eurocent per kilometer, afhankelijk van het gewicht van de vrachtwagen en de uitstoot. Concreet: een vrachtwagen die van Veurne naar Ieper rijdt - ongeveer 35 km - betaalt zo'n 2 euro. De heffing is van kracht op autosnelwegen en enkele belangrijke gewestwegen.

Onder andere de Vereniging Van Vlaamse Stedenen Gemeenten (VVSG) waarschuwde gemeenten al voor een mogelijke toename van het sluipverkeer op lokale wegen, doordat vrachtwagens binnenwegen gaan zoeken om aan de kilometerheffing te ontsnappen.

SP.A sluit zich daarbij aan. “Onze grootste vrees is dat het sluipverkeer van vrachtwagens voetgangers en fietsers in gevaar brengt”, zegt SP.A-Kamerlid David Geerts. Zijn partij vraagt daarom met aandrang dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om GAS-boetes uit te schrijven voor vrachtwagens die wegen gebruiken waar ze niet mogen komen, “hoewel er verbodsborden staan die zwaar vervoer verbieden”. “Vandaag staat op het negeren van zulke verbodsborden een boete van amper 55 euro, wat onvoldoende afschrikt”, aldus Geerts.

“Uit cijfers van de politiediensten blijkt ook dat daartegen zelden wordt opgetreden. Een GAS-boete daarentegen kan tot 350 euro gaan. En in tegenstelling tot een gewone boete komt het geld van een GAS-overtreding de gemeente rechtstreeks ten goede, waardoor ze dat geld in extra politiecontroles kan investeren, of zelfs in het herstellen van kapotgereden wegen.”

“Niet panikeren” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) “wil niet op voorhand al panikeren”, zo reageert zijn kabinet op het voorstel van SP.A. “Maar we zijn wel degelijk alert voor sluipverkeer op lokale wegen als gevolg van de kilometerheffing. Daarom laten we vandaag op tal van risicowegen nulmetingen uitvoeren, zodat we vanaf 1 april goed kunnen inschatten of er inderdaad meer vrachtwagens rijden”, zegt het kabinet van Weyts. “Als dat zo is, zullen maatregelen worden genomen om het sluipverkeer tegen te gaan.”

Al wordt het risico op enorm veel sluipverkeer toch ietwat geminimaliseerd. “Een vrachtwagen laten rondrijden over een lokale weg die vol verkeerslichten staat, in plaats van over een autosnelweg, heeft ook een kostprijs. En die zal in vele gevallen niet opwegen tegen de al bij al schappelijke kilometerheffing.”