Opiniestuk van Yamila Idrissi, verschenen in Brussel Deze Week van 15/05/2013

Met het teruglopende aantal gelovigen is ook de sociale rol van de kerk als ontmoetingsplaats en kloppend hart van de gemeenschap stilaan verdwenen. De Sint-Katelijnekerk in hartje Brussel vormt hierop geen uitzondering, vindt Vlaams parlementslid voor Brussel Yamila Idrissi (SP.A). De kerk staat ondertussen twee jaar leeg, en dat is een gemiste kans voor de omliggende buurt en bij uitbreiding voor de hele Vijfhoek. 

Brussel-centrum mag er immers niet alleen zijn voor de dagjestoeristen en restaurantgangers, maar ook en vooral voor haar eigen inwoners. Steden floreren vooral op de fundamenten van een sterke, duurzame lokale samenleving en economie. Steeds meer bakkers, slagers zoals Ghysels en andere traditionele kleinhandelaars verdwijnen uit het centrum. Nachtwinkels en snackbars komen in de plaats, maar verarmen de buurt in feite. Daar mag dan ook streng op toegezien en tegen opgetreden worden, maar tegelijk moeten ook we iets in de plaats kunnen stellen, een positief beleid dat de kern van onze stad versterkt en de leefbaarheid verbetert.

Sociaal-economisch weefsel
Met de herbestemming van de Sint-Katelijnekerk dient zich een unieke kans aan om de kerk terug aan de wijk en haar bewoners te geven. Met het idee van het vorige stadsbestuur om er een kwalitatief hoogstaande en diverse voedselmarkt in te richten ligt een voorstel op tafel dat het kerkgebouw en de Vismarkt opnieuw centraal plaatst in de wijk. Een voedselmarkt zou nieuw leven blazen in de belangrijkste maatschappelijk rol van de kerk: een knooppunt van socio-culturele relaties en netwerken. Ook aartsbisschop Léonard verzette zich niet tegen dit plan. Het idee om terug te keren naar de enge religieuze functie van de kerk door er een museum van religieuze kunst en kleine gebedsruimte in te richten, is dan ook een stap achteruit voor de buurt en voor de kerk. In tegenstelling tot een nichemuseum voor religieuze kunst kan een voedselmarkt wel het sociaal-economische weefsel van de wijk en de binnenstad versterken. Denk aan Borough Market in Londen, La Boquería in Barcelona of de eeuwenoude Marché des Enfants Rouges in Parijs. Ook in metropolen brengt de markt niet alleen leven in een buurt, maar reflecteert ze ook haar karakter en eigenheid.

Ontmoetingsplaats
De concrete uitwerking van dit project moet eerst en vooral gebeuren in overleg met de buurt. Net zoals de Brusselse wijkcontracten het meest succesvol zijn als de omwonenden mee kunnen beslissen, moeten we ook hier de buurt mee ownership geven. Zowel de bewoners als de vele nieuwe en gevestigde ondernemers uit de wijk moeten hierin een belangrijke rol spelen. De lokale restauranthouders (die overigens positief staan tegenover dit voorstel), de Marokkaanse theeverkoopster, de hippe Dansaert veggie, de Turkse traiteur, en de rasechte brusseleir, ze moeten allemaal hun plaats krijgen in dit project. In plaats van een blinde vlek in de stad kan de Sint-Katelijnekerk zo een open ontmoetingsplaats zijn voor jong en oud, Ket, Zinneke, nieuwe en oude Brusselaar.

Foto: ©Saskia Vanderstichele