“Er komen steeds meer gaten in onze Oudenaardse winkelstraten. In 2016 stond 7% van de winkelpanden in Oudenaarde leeg. Dat is dubbel zoveel als acht jaar geleden. In de Broodstraat, Neerstraat en Hoogstraat staan in totaal 15 winkelpanden gewoon leeg.  Hoog tijd dat Stad Oudenaarde initiatief neemt,” laat Dagmar Beernaert, gemeenteraadslid voor sp.a Oudenaarde weten. “Stad Oudenaarde moet eigenaars van leegstaande winkelpanden over de streep trekken om hun winkelpand tijdelijk te verhuren aan starters en creatievelingen op zoek naar een tijdelijk atelier, vitrineruimte of pop-upwinkel. Zo vermijd je grijze, blinde vlekken in je winkelcentrum, maak je je winkelcentrum opnieuw aantrekkelijk en geef je nieuwe creatieve ondernemers een kans. Sp.a Oudenaarde brengt haar voorstellen op de volgende gemeenteraad, maar trok nu al het winkelcentrum in om de leegstaande etalages op te smukken met een ludieke slogan.”

Dagmar Beernaert: “Uit cijfers van het Kennisnetwerk Detailhandel Vlaanderen blijkt dat 7% van de winkelpanden in Oudenaarde momenteel leeg staat. Dat is bijna dubbel zoveel als acht jaar geleden. Een korte tocht door het winkelcentrum en je komt al 15 leegstaande panden tegen. 5 leegstaande panden in de Broodstraat, 7 leegstaande panden in de Neerstraat en 3 in de Hoogstraat. Allemaal grijze, blinde vlekken die het uitzicht van onze winkelkern ontsieren. Leegstand is natuurlijk geen louter Oudenaards fenomeen, maar sp.a Oudenaarde dringt er toch bij het stadsbestuur op aan om snel actie te ondernemen. Als het in andere steden lukt om creatieve oplossingen te vinden, moet het in Oudenaarde toch ook lukken. Leegstand is nefast voor een stad als Oudenaarde.”

“Er zijn veel beginnende zelfstandigen die twijfelen om een pand te huren, maar afhaken op de hoge kostprijs in de binnenstad. Bovendien ben je vaak verplicht om op lange termijn een huurcontract aan te gaan, wat als starter vanzelfsprekend geen evidentie is. Net voor die doelgroep kan een pop-upwinkel, een tijdelijk atelier of vitrineruimte een oplossing bieden. Ze kunnen dan drie maanden ondervinden of hun product op die locatie kan aanspreken,” zegt Beernaert. “We stellen voor dat het stadsbestuur een reglement om het tijdelijk verhuur van leegstaande winkelpanden te promoten uitwerkt. Dat moet jonge starters een laagdrempelige mogelijkheid bieden om te ondernemen in het centrum van de stad, om ideeën uit te proberen en vernieuwde concepten een kans te geven. Bovendien versterkt dit onze winkelkern met creatieve, nieuwe initiatieven die later eventueel kunnen doorgroeien tot een vaste waarde binnen de handelskern.”

“Stad Oudenaarde kan hierin een faciliterende rol spelen tussen eigenaars van commerciële panden en ondernemers die het pand tijdelijk een zinvolle invulling willen geven. De nadruk moet liggen op het stimuleren van vernieuwende, authentieke en kwaliteitsvolle initiatieven die een echte meerwaarde zijn voor de stad. We willen dat Stad Oudenaarde een database aanlegt van de leegstaande handelspanden en een modelovereenkomst opmaakt waarop eigenaars en huurders zich kunnen baseren voor hun tijdelijke samenwerking. Je kan eigenaars bijvoorbeeld ook over de streep trekken door hen geen leegstandtaks aan te rekenen als ze tijdelijk een pop-up initiatief in hun pand toelaten. Dat scheelt toch al gauw meer dan 1000 euro taks voor een jaar.”

“Niets is meer nefast voor een winkelstraat als lege etalages. De concurrentie met grote baanwinkels aan de N60 is groot. Net daarom is het belangrijk dat het stadsbestuur actie onderneemt om creatieve pop-ups een kans te geven. Niet de zoveelste grote kledijketen of multimediastore, maar unieke, creatieve producten. De heraanleg van de markt biedt kansen, maar nieuwe stenen alleen is niet genoeg. Stad Oudenaarde moet meer doen.”