Met een ‘bevlogen’ tussenkomst in de gemeenteraad toonde Bruno Matthys (sp.a) zich een groot en betrokken kunstliefhebber en kunstkenner. Hij ondersteunde met dossierkennis het beleid van zijn partijgenote Cultuurschepen Annelies Storms voor haar standvastige keuze voor kunst in de publieke ruimte met werken van Ayse Erkmen en Ann Veronica Janssens op de Korenmarkt.

We laten gemeenteraadslid Bruno Matthys verder zelf aan het woord: 

“Het is de taak van een gemeenteraadslid in de oppositie -en trouwens ook voor een gemeenteraadslid in de meerderheid- om aan de alarmbel te trekken op een moment dat het financieel plaatje van een dossier niet klopt. Het grote probleem is dat elk kunstproject uniek is Daardoor is het moeilijker te begroten en zijn er vaker onverwachte kosten. Als men pakweg een sporthal moet bouwen van een model waar er honderden van bestaan, of als men een kilometer tramspoor moet aanleggen, of een afrit van een autoweg, dan hebt u uw ervaring mee. Bij een uniek kunstproject op de Korenmarkt hebt u dat niet. Als je ziet dat het bij klassieke bouwwerken al zo vaak gebeurt dat de uiteindelijke productiekosten veel hoger zijn, dan heb je dat risico met een kunstproject zeker. En wat de kern van de zaak is: of u nu voor of tegen hedendaagse kunst bent: we krijgen daar heel veel voor terug en komt de uitstraling van onze stad ten goede. Jan Hoet heeft ooit Gent als stad van hedendaagse kunst op de kaart gezet. Dit stadsbestuur trekt die kaart resoluut door, met blijvende investeringen voor kunstenaars, voor het SMAK, en met kunst in de openbare ruimte.  

Ayse Erkmen en Ann Veronika Janssens zijn internationaal gerenommeerde kunstenaars. Ik was vorige week op de Biënnale van Venetië, dé allergrootste en allerbelangrijkste happening voor hedendaagse kunst ter wereld. Als het ware de Champions-league van de hedendaagse kunst. De beide kunstenaars die weldra op de Korenmarkt te zien zullen zijn, hebben een band met de Biënnale. Ayse Erkmen is een Duitse met Turkse roots. zij heeft 6 jaar geleden prachtig werk getoond op de Biënnale van Venetië. Zij heeft ondertussen in New York en Berlijn solo-tentoonstellingen gehad.Zij is trouwens geselecteerd geweest voor het prestigieuze Münster Sculpture Project.Ann Veronica Janssens is een tweetalige Brusselse met Engelse roots. Haar doorbraak kwam er met een prachtig werk in de Chapelle Sait-Vincent vlakbij Avignon.Ze werkt vaak samen met Anne Theresa De Keersmaker. Zij mocht in 1999 het Belgisch Pavilioen vertegenwoordigen in Venetie. Als je rondloopt op de Biënnale, ben je echt trots om Gentenaar te zijn: het Belgisch paviljoen vertegenwoordigde alweer een Gentenaar: Dirk Braeckman! En ik zeg "alweer", want de vorige keer dat Vlaanderen het Belgisch paviloen mocht invullen was 4 jaar geleden met Berlinde De Bruyckere, nota bene een beenhouwersdochter van aan de Muide. Berlinde de Bruycker wordt beschouwd als de fine fleur in de kunstwereld, zij exposeert overal ter wereld. En toch is er een Gentenaar die nog beroemder is: Michael Borremans. Twintig jaar geleden gaf hij les in de Rodelijvekensschool, vandaag hangt zijn werk in alle grote musea ter wereld. En ik heb het dan nog niet over Wim Delvoye, of kunstenaars die geen Gentenaar zijn maar er een grote band mee hebben, zoals Thierry Decordier of Joseph Kosuth. En de nieuwe generatie staat klaar: in Venetië kon ik werk bewonderen van de jonge Gentse kunstenares Sofie Muller. Onthou die naam! Het succes van de Gentse kunstenaars zijn er mee gekomen door de inspanningen van de stad en ons museum SMAK. En het welslagen van Gent als stad van hedendaagse kunst kent soms verrassende verhalen. Een goed verborgen pareltje is de privé-collectie van de Herbert Foundation aan de Coupure. Daar kan je één van de grootste collecties Minimal Art en Conceptual Art vinden van Europa. zij hebben nooit één euro steun gevraagd van de Stad Gent, maar hebben gedurende al die jaren geprofiteerd van die intense artistieke flow die hier al die jaren geheerst heeft en nog altijd heerst. De Collectie Herbert is trouwens op afspraak te bezoeken. Collega's, ik weet het: het is echt niet fijn als iets meer kost dan verwacht. Maar dit is echt wel een belangrijk en vooral heel mooi project met een heel grote return on investment. Ik hoop echt dat u deze onverwachte bijkomende realisatiekosten mee zal goedkeuren.”

Tot zover een bevlogen raadslid, de aansluitende tussenkomst van NV-A’er Siegfried Bracke ‘brak’ daarna de ‘kunstzinnige’ sfeer.