Op 24 april 2018 is het vijf jaar geleden dat het Rana Plaza-complex instortte in Bangladesh. Daarbij kwamen 1.138 kledingarbeiders om, meer dan tweeduizend anderen raakten gewond. Om de slachtoffers te herdenken werden 1.138 schoenen en portretten van kledingarbeidsters neergelegd op een boogscheut van het Gentse stadhuis. Een actie van de campagne #cleanekleren.

Vijf jaar later

Wat is er nu eigenlijk veranderd, vijf jaar na Rana Plaza? De veiligheid in de meeste fabrieken in Bangladesh is er zeker op vooruit gegaan door het Bangladesh Veiligheidsakkoord, ondertekend door meer dan 200 kledingmerken en -distributeurs. Voor de rest blijven de lonen extreem laag.

Sportmerken

Veel internationale sportmerken laten hun sportoutfit in Azië maken. Ook Belgische merken van teamkledij laten hun sportkleren in het buitenland maken. Als klant, sporter en sportclubs weten wij echter niet waar en in welke omstandigheden dat precies gebeurt. De campagne #cleanekleren wil de kopers van sportkledij stimuleren om die vragen te stellen aan de sportmerken, waar ze klant van zijn. Met een grote petitie-actie en een vragenkaart voor bedrijven.

Gent kiest voor ‘clean’

Gent doet al jaren grote inspanningen om haar titel van Fair Trade Gemeente in praktijk om te zetten: dit onder andere door de aankoop van eerlijke voeding en werkkledij. Met de ondertekening van de petitie #cleanekleren wil de stad nog een stapje verder gaan in de richting van ‘schone’ sportkledij.

Tine Heyse, schepen van Noord-Zuid: 'Niet alleen de stad doet grote aankopen van kledij, ook scholen en sportclubs kopen massaal veel sportkledij aan. Als we in ploegverband samen verder stappen kunnen zetten, dan werken we aan Fair Play op het veld én Fair Pay in de fabrieken waar sportkledij gemaakt wordt.'

Sportschepen Resul Tapmaz: 'Gent weet als historische textielstad hoe belastend en vervuilend de industrie kan zijn. Goede arbeidsvoorwaarden zijn noodzakelijk om sociale drama’s te vermijden. Daarom werken we ook overtuigd mee aan de #cleanekleren-campagne. Gent:sport zal zelf steeds kiezen voor ‘schone sportoutfits’ en roept de Gentse sportclubs op hetzelfde te doen. '

'Gent is de eerste stad die ‘schone kleren’ zó groots aanpakt. Als je weet dat ongeveer 50% van het gemeentelijk budget aan aankoop van goederen en diensten wordt besteed, dan ligt hier een enorme kans om de aankopen op alle vlakken te verduurzamen' aldus Tapmaz.

Teken de petitie hier.