“De strijd tegen gokelementen in games die minderjarigen bereiken moet opgevoerd worden. Het is positief dat de Kansspelcommissie tegemoet komt aan mijn vraag in het Vlaams Parlement en deze praktijken in Battlefront II onderzoekt.” zo stelt Vlaams Parlementslid Jan Bertels: “het gaat wel degelijk om kansspelen die gespeeld worden voor geld, en aldus bij wet eigenlijk verboden zijn. Het is een sluwe manier van entertainmentbedrijven om hun winstmarges op te drijven. Wij willen dat het Europees Parlement regelgeving stemt om de gamers/consumenten en in het bijzonder de minderjarigen beter te beschermen tegen deze verdoken vormen van gokken.”

Zoals gesteld in het VTM-journaal zijn lootboxes in computer- en smartphonegames verborgen kansspelen die jongeren en volwassenen aanzetten tot gokken met echt geld in de hoop een voordeel te bekomen in het spel. Deze praktijken vinden meer en meer ingang in de gamingindustrie omdat ze goedkoop zijn om te maken en veel winst opleveren voor de bedrijven: het verlangen van spelers om goed te scoren in het spel of om niet onder te doen voor de prestaties van hun teamgenoten zet immers druk om naast de aankoopkosten van het spel ook nog eens geld uit te geven om het optimaal te kunnen spelen. Battlefront II is hier maar 1 van de vele voorbeelden.

De praktijken zijn tevens moreel verwerpelijk en misleidend: de indruk wordt immers gewekt dat je met zulke lootboxes draait aan een rad van fortuin waarmee je geluk of pech kan hebben, terwijl lootboxes in codeertaal eigenlijk een doorschuifsysteem is waar je van het ene rad naar het andere gaat en er bijvoorbeeld pas op het 10de iets noemenswaardig te verkrijgen valt. Ontwikkelaars kunnen ook bij elke update de rekensleutels wijzigen of algoritmes instellen die op basis van je speelgedrag het makkelijker of moeilijker maken om de in-game voorwerpen te krijgen die je wil. De industrie weigert daarover ook elke vorm van transparantie of om haar verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van de grote groep minderjarigen die deze games spelen.

Het onderzoek van de kansspelcommissie kan daarom alleen maar toegejuicht worden.

Dat een succesvol bedrijf uitbouwen ook kan zonder spelers tot gokken aan te zetten bewijst het Gentse topbedrijf Larian Studios. Zij vallen internationaal in de prijzen door originaliteit, sterke spellen op de markt te brengen en door te luisteren naar feedback van hun spelers.