Sinds vorig jaar worden de ritten met De Lijn van senioren geregistreerd met een chipkaart, de zogenaamde Mobibkaart. Een boordcomputer op de bus of de tram registreert via die chipkaart hun rit. Uit de eerste rapportering van die registraties tijdens het laatste kwartaal van 2014 blijkt dat 65-plussers ongeveer 2 miljoen ritten per maand maken. Vooral in Antwerpen en West-Vlaanderen tonen de senioren zich fervente bus- en tramgebruikers.

"Dat komt overeen met 24 miljoen op een jaar. Wat aardig in de buurt komt van de 28 miljoen waar De Lijn tot dusver forfaitair mee rekende', zegt Vandenbroucke. ”Die registratie bewijst nu dat de kritiek op het gratis openbaar vervoer voor senioren onterecht was. Er werd gezegd dat ze wel allemaal een gratis abonnement kregen maar lang niet zo vaak reden als De Lijn in zijn statistieken opnam. Nu weten we dat de mobiliteitsbehoefte wel degelijk reëel is.'

Vandenbroucke houdt zijn hart vast over wat er zal gebeuren nu de Vlaamse regering het gratis abonnement voor 65-plussers afgeschaft heeft. Senioren moeten vanaf september 50 euro per jaar moeten betalen. “Uit nota's van De Lijn leer ik dat de maatschappij ervan uitgaat dat slechts 12 procent van de senioren een betalend abonnement zal nemen”, zegt Vandenbroucke. “De rest zal occasioneel rijden. Ik vrees dat er dus heel veel mensen de auto gaan gebruiken of gewoon thuisblijven, want het autobezit in deze leeftijdsgroep ligt een stuk lager.”