Op 5 maart zijn aan het Stapelplein in de Oude Dokken een handkraantje geplaatst, en een goederenwagon aan de Voorhavenkaai. ‘Ze herinneren aan het rijke havenverleden van onze stad en krijgen een plek aan mooie wandel-en fietspromenades’, zegt Sven Taeldeman, schepen van stadsontwikkeling. 

De Gentse haven verhuisde in de geschiedenis steeds meer op naar het noorden, weg van het centrum. In de Oude Dokken en de Voorhaven staan nu woonprojecten in de steigers. In de nieuwe projecten laten de Stad Gent en sogent het havenverleden verder leven. Oude kranen, sporen, aanmeerpalen, loodsen en andere typische havenelementen krijgen een nieuwe rol in het gebied.

Handkraantje in Oude Dokken

Op het Stapelplein komt een handkraantje ter hoogte van de Bataviabrug. De handkraan werd gebouwd in 1870 en is zo een van de oudste van België. “De kraan zal deel uitmaken van de vier kilometer lange, maritieme promenade rond de Oude Dokken en zal samen met de grote havenkranen en een aantal kleinere maritieme objecten het verhaal van de Gentse zeehaven illustreren”, legt Sven uit. Tevens zal de kraan ook dienst doen als zitelement. De lage sokkel van de kraan is op een ideale zithoogte.

In het voorjaar worden nog eens twee kranen verwacht, een ter hoogte van het toekomstige Houtdokpark en een aan het Achterdok.

Goederenwagon in de Voorhaven

In de Voorhaven krijgt een oude goederenwagon een nieuwe plek. Typisch aan deze wagons is dat ze aan beide kanten konden geladen worden. Aan de Voorhaven hebben honderden wagons van dit type goederen aan- en afgevoerd.

De laatste functie van de wagon was als reparatiewerkplaats, voor het onderhoud van elektriciteit en signalisatie langs de spoorwegen. Nu krijgt de goederenwagon een nieuw leven ten dienste van buurtactiviteiten in de Muide.

Later deze maand worden nog een goederenwagon en een locotractor verwacht in de Voorhaven. ‘De herinrichting maakt de Voorhaven tot een groenere wijk’, zegt Rudy Coddens, schepen van Openbaar Groen. ‘We willen ook hier het havenverleden in eer herstellen’, vult Sven aan.  ‘Zo blijven sporen en kasseien behouden. Het laatste stuk van het historisch hekwerk rond de Voorhaven werd afgelopen jaar gerestaureerd en plaatselijk gereconstrueerd. Ook beginnen we nu met de heraanleg van de Voorhavenkaai tot een fiets- en wandelpromenade’.