Het herinrichten en in het bijzonder het verkeersluw maken van de Elsensesteenweg tussen Naamsepoort en het Fernand Cocqplein zullen 10 maanden in beslag nemen. Minister van Mobiliteit Pascal Smet heeft deze week tekst en uitleg gegeven in het Parlement de la Région de Bruxelles-Capitale en Le Soir maakt deze week een handig overzicht van de verschillende gebeurtenissen. Parti Socialiste (PS)-Schepen Caroline Désir benadrukt het participatieve aspect van het hele proces, waarin zowel handelaars als bewoners betrokken zijn geweest bij het tot stand komen. Door dit proces komt er letterlijk meer ademruimte voor de bewoners en bezoekers van de drukke winkelstraat.

Enkele belangrijke punten:

- Bewoners en openbaar vervoer zal door het gebruik van slimme camera’s ook overdag kunnen gebruik maken van de Elsensesteenweg. ’s Nachts zal de steenweg open zijn voor het doorgaande verkeer.

- Grofweg zijn er twee delen, een breder en een smaller gedeelte. In het bredere gedeelte komt meer groen en straatmeubilair om even uit te rusten of gezellig rond te kijken.

- Onder het Fernand Cocqplein komt er voorlopig alleszins geen parkeergarage. De ruimte voor het gemeentehuis wordt heringericht en hier zullen dienstauto’s van de gemeente en bezoekers van bijvoorbeeld bruiloften nog kunnen parkeren. Ook hier komt er meer ruimte voor groen en waterpartijen.

- Als het openbaar onderzoek naar wens verloopt, kunnen de werken aanvangen in mei 2017. Het hele proces zou 10 maanden in beslag moeten nemen.- Een uitdaging zal het duale systeem (verschillende dag-nacht regime) zeker vormen. Goede communicatie en informatieborden moeten soelaas bieden, vooral om er ook voor te zoggen dat het verkeer zich niet opstopt in de zijstraten van de steenweg.

- Bus 71: zorgen voor een betere doorstroom van deze buslijn moet worden gegarandeerd door nieuwe dubbele harmonicabussen en de frequentie zou moeten worden verhoogd. Er moet ook gekeken worden naar andere plekken op de lijn waar deze lijn vaak vertraging oploopt.