Gemeente Koekelare lanceert nieuwe websites


De gemeente Koekelare lanceert een nagelnieuwe versie van haar eigen gemeentelijke website en die van het Sociaal Huis én ook de toeristische webstek is volledig onder handen genomen. Het resultaat van maandenlang hard werken, samen met websitebouwer LCP uit Oostkamp en grafisch bureau Cookie Collective uit Koekelare: één gezamenlijke website voor gemeente en Sociaal Huis en een moderne website voor toerisme. Gebruiksgemak in combinatie met een hedendaagse look and feel staan centraal.


“Na ongeveer tien jaar was het tijd voor een totaal nieuwe look voor onze website, die bovendien ook voldoet aan de noden van vandaag”, opent schepen van Informatie- en Communicatiebeleid Jessy Salenbien. “In samenspraak met grafisch bureau Cookie Collective kozen we voor een sobere en overzichtelijke maar tegelijk ook aantrekkelijke lay-out, waarin onze huisstijl perfect tot uiting komt. Het zoekveld staat centraal op de homepagina en moet de bezoeker dankzij de slimme suggestieve zoekfunctie snel de nodige informatie opleveren.”


Responsive design

“De grote, sprekende foto op de homepage geeft de sfeer van onze warme, landelijke gemeente perfect weer en is aanpasbaar volgens seizoen, evenement… De snelle links en populaire zoektermen brengen de burger onmiddellijk bij de openingsuren, het recyclagepark, het digitaal loket… Thema’s waarvan we uit statistieken weten dat bezoekers er het vaakst naar op zoek gaan. Gebruiksvriendelijkheid staat immers voorop”, vervolgt de schepen.


“Bovendien zijn de websites 100% responsive. Of je de website nu bekijkt met een pc, laptop, tablet of smartphone, de lay-out past zich automatisch aan de grootte van het scherm aan. Een must de dag van vandaag”, aldus Salenbien.


Helder en overzichtelijk

“Bij het ontwerp van de gemeentelijke website stelden we de vragen van de burger centraal. Gedaan met informatie geënt op de gemeentelijke diensten. De bezoeker wil snel en met slechts een paar muisklikken een antwoord op een specifieke vraag. Via het menu op de homepagina klapt een structuur van grote thema’s en subthema’s open. Daarin vind je alle informatie over de taken van gemeente en Sociaal Huis helder en overzichtelijk terug. Er is ook een lijst van alle diensten en de pagina A-Z geeft een overzicht van alle afzonderlijke pagina’s op de website”, gaat Salenbien verder in op de structuur van de website.


Gebruiksvriendelijk digitaal loket

“Gebruiksgemak is belangrijk en met het uitgebreide digitaal loket zetten we verder in op online dienstverlening. Een attest aanvragen, inschrijven voor de kinderopvang tijdens de vakantie of een sluikstort melden? Via het digitaal loket kan de Koekelarenaar 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 thuis makkelijk online iets melden, regelen of aanvragen”, zegt de schepen.


Nieuwe bedrijvengids

“Nieuw is dat ondernemers en verenigingen voortaan zelf hun gegevens kunnen beheren. Om de informatie over de bedrijven volledig te updaten, starten we hier zelfs met een blanco gids. Nadat ondernemers en verenigingen zich hebben geregistreerd, kunnen zij hun gegevens toevoegen of aanpassen via een persoonlijke login gelinkt aan de vereniging of het bedrijf”, licht de schepen toe.


Toerisme

De toeristische website ging ook volledig op de schop. “Grote, sprekende foto’s zijn het uitgangspunt van de nieuwe website. Toeristen willen vooral geïnspireerd worden door wat er te zien is en het is eigenlijk de bedoeling dat de website voor zich spreekt. Met slechts enkele categorieën – ‘zien’, ‘doen’, ‘groepen’, ‘logeren’ en ‘proeven’- ontdekt de toerist Koekelare en omgeving. Het gebruiksgemak staat hier opnieuw centraal: in zo weinig mogelijk klikken de nodige informatie kunnen verzamelen en zien wat Koekelare in de aanbieding heeft. Bovendien is er nu ook de mogelijkheid om zich in te schrijven op een nieuwsbrief, zodat geïnteresseerden op geregelde tijdstippen een overzicht krijgen van wat er allemaal te beleven valt”, besluit Salenbien, die ook schepen voor Toerisme is. De toeristische website is voortaan ook beschikbaar in vier talen: naast het Nederlands ook in het Engels, Frans & Duits.


De gemeentelijke website en die van het Sociaal Huis zijn te vinden op www.koekelare.be

www.toerismekoekelare.be bundelt alle toeristische informatie.



Meer info: Jessy Salenbien, schepen van Informatie- en Communicatiebeleid, 0478 32 45 25 of salenbien.jessy@koekelare.be.