Een eenzame oudere mevrouw, moeilijk te been, begint in Temse onder een schuine regen haar moeizame klim op een steile trap over het spoor – ze zal dat nog zo’n twee jaar moeten doen…

Ze begint aan de klim met forse tegenzin. Ze heeft hoogtevrees en is doodsbang. Zal ze achterover vallen op de metalen trappen? Wie is dan verantwoordelijk? Wie raapt er haar dan op, want alle snelle pendelaars zijn de brug al over?

Bovenstaand verhaal is gebaseerd op waar gebeurde feiten, in Temse, de voorbije weken.

Gelukkig zijn er vaak medereizigers die deze slecht te been zijnde mensen een beetje proberen bij te staan.  Het is eerder iets van aanmoedigen om door te zetten met de klim, want deze mensen de gevaarlijke trappen opdragen is ondoenbaar.

Meermaals, gedurende bijna twee jaar, kaartte sp.a Temse op de gemeenteraad het verdwijnen van het bemand loket in het treinstation van Temse aan.  Daarbij verscheen ook nog een stalen trappenmonster dat de mensen 'tijdelijk' veilig van het ene perron naar het andere moet brengen.  Op 29 maart 2016, in de vroege uurtjes, was er zelfs een protestactie van de voltallige gemeenteraad.  Dat is vandaag bijna dag op dag 1 jaar geleden. Het gaat nog meer dan één jaar duren alvorens er gestart wordt met een duurzame oplossing.

sp.a - Groenfractieleider Bert Bauwelinck pleit er op de gemeenteraad van maart 2017 voor  om de metalen brug, in het kader van een gebrek aan veiligheid, meteen te laten sluiten en bij de NMBS te eisen dat er een medewerker aanwezig is om de pendelaars (goed of slecht te been) veilig te helpen oversteken op momenten dat er twee treinen aan de perrons staan.    Daarnaast pleit hij ervoor om alle betrokkenen (reizigers, ABLLO, NMBS, Infrabel, gemeente, De Lijn...) rond de tafel te zetten en op korte, middellange én lange termijn duurzame en goede oplossingen te voorzien voor de werking en veiligheid in en rond het station van Temse.