Begin deze maand hebben Meryame Kitir, fractieleidster voor sp.a in de Kamer, en kamerlid David Geerts het sp.a-plan uit de doeken gedaan voor een moderne, duurzame en efficiënte NMBS. “De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets”, zeggen Kitir en Geerts. “Hoog tijd om te tonen dat het anders kan. Met ons plan willen we de treinreiziger vooruit helpen en de nieuwe spoorbaas een paar frisse ideeën bieden om het spoor opnieuw aantrekkelijker te maken.”

De regering-Michel heeft de NMBS en Infrabel met een onhaalbaar besparingspakket opgezadeld. Tegen 2019 zal er maar liefst 3 miljard euro bespaard zijn op ons spoor. Bij gebrek aan nieuwe beheersovereenkomst bestaat er over de uitvoering van die besparingen vandaag nog altijd de grootst mogelijke onduidelijkheid. Welke investeringen worden tenietgedaan? Worden treintickets duurder? Zullen nog meer verbindingen verdwijnen en loketten sluiten? We zijn eind augustus 2016 en geen enkele van die vragen kan de regering beantwoorden.

Bovendien kondigde Jo Cornu, de huidige CEO, zijn vertrek aan. “De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets”, zeggen Meryame Kitir en David Geerts. “Hoog tijd om de koe bij de horens te vatten en te tonen dat het anders kan. Daarom werkte sp.a een plan uit om de regering niet alleen de weg te tonen, maar vooral om de reiziger en de NMBS zelf vooruit te helpen.”

Zelf mee werken? Mail jouw voorstellen naar onsplan@detreinop.be