De Morgen, 22/05/2013

Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V) droomt van een 'Museum aan de Zenne'. Niet erg origineel, want Vlaams Parlementslid Yamila Idrissi (sp.a) ijvert al jaren voor een nieuw museum voor moderne en hedendaagse kunst in Brussel. Komt er ook wat van? 

"Een grootstad die zichzelf respecteert zorgt ervoor dat ze een museum voor moderne kunst heeft', klinkt het bij sp.a-parlementslid Yamila Idrissi, die al jaren pleit voor een Brussels museum. "Zo'n museum kan een landmark zijn voor onze hoofdstad, net zoals het Museum aan de Stroom dat voor Antwerpen is."

Nadat Idrissi zich jarenlang in het dossier heeft vastgebeten, komt CD&V nu met een identiek idee op de proppen. Het Museum aan de Zenne van Brigitte Grouwels maakt deel uit van een hele reeks CD&V-denksporen die werden voorgesteld in het boek Een oranje kijk op Brussel. Voor Idrissi is dat een bittere pil. "Ik heb de CD&V nooit gehoord in dit debat", klinkt het teleurgesteld. "Ze zijn gewoon een concreet project van mij aan het kopiëren". 

Idrissi benadrukt dat de noodzaak voor een museum voor moderne en hedendaagse kunst in Brussel groot is. "Er is een lieu de mémoire nodig voor moderne kunst. Daarbovenop vind ik dat kunstenaars als Marcel Broodthaers erkenning moeten krijgen voor hun werk. Via zo'n museum kan dat. En dan hebben we het alleen nog maar over het artistieke, en niet over de bloei die zo'n instelling kan teweegbrengen in een Brusselse wijk."

Met die Brusselse wijk doelt Idrissi op de Ninoofsepoort, een blinde vlek van vier hectare langs het kanaal die op de grens ligt van Brussel, Molenbeek en Anderlecht. Een grotendeels nog achtergestelde buurt, waar onlangs wat culturele organisaties actief werden maar die nog snakt naar een ambitieus en gezichtsbepalend project. "De focus in Brussel komt trouwens steeds meer te liggen op die kanaalzone", aldus Idrissi. "Dat wordt het nieuwe centrum."

Draagvlak

Waarom duurt het allemaal zo lang? "Voor zo'n project heb je een maatschappelijk draagvlak nodig", vervolgt ze. "En vooral: tijd." Dat het zo veel tijd in beslag neemt vooraleer er iets uit de grond wordt gestampt, is nefast voor het imago van de hoofdstad. Want de interesse voor kunst is er sowieso. Dat blijkt uit cijfers van het Louvre van Lens, het Noord-Franse museum dat amper vijf maanden na de opening al 50.000 Belgische bezoekers over de vloer kreeg, waarvan een groot deel Brusselaars. 

Het publiek is er, de collectie moderne en hedendaagse kunst ook, al is die nagenoeg ontoegankelijk. Het Museum voor Moderne Kunst sloot begin 2011 en verstopte zijn collectie moderne kunst in het depot. Daar zit ze nu al twee jaar te wachten op betere tijden. Idrissi wil die basiscollectie aanvullen met de prestigieuze collecties hedendaagse kunst van overheidsbedrijven als Belgacom of Belfius. 

Foto: ©Jonas Lampens